UTFaculteitenEEMCSNieuwsLáátste week: stemmen op de genomineerde UT-wetenschappers in Viva400

Láátste week: stemmen op de genomineerde UT-wetenschappers in Viva400

Vijf vrouwelijke wetenschappers van de Universiteit Twente zijn genomineerd voor de VIVA400. Dit is een jaarlijkse lijst met 400 succesvolle en inspirerende vrouwen van tijdschrift Viva. Alle vrouwen zijn verdeeld over vier categorieën. In de categorie ‘Zorg en Onderwijs’ zijn Sabine Siesling en Ruchi Bansal genomineerd. Monica Morales Masis, Anna Sperotto en Cristina Zaga zijn genomineerd in de categorie ‘Tech & Innovatie’.

STEMMEN!

Stemmen op de UT wetenschappers kan t/m 1 december 2020. Per categorie kun je één stem uitbrengen op de vrouw die jij het meest succesvol, gepassioneerd of inspirerend vindt. Dit kun je doen door in te loggen met je Facebook-, LinkedIn- of Viva-account. Aan de hand van het aantal stemmen en een deskundige jury wordt duidelijk wie de befaamde VIVA400 award wint.  Dit kun je doen door in te loggen met je Facebook-, LinkedIn- of Viva-account. Aan de hand van het aantal stemmen en een deskundige jury wordt duidelijk wie de befaamde VIVA400 award wint.

Kies je favoriete wetenschapper en stem op haar
STEM
Stemmen kan tot en met 1 december 2020

De vijf wetenschappers:

Ruchi Bansal/categorie ‘Zorg en Onderwijs’

Het aantal mensen met diabetes neemt fors toe. Diabetespatiënten hebben grote en pijnlijke wonden, die slecht genezen. Lichttherapie wordt al op verschillende manieren ingezet, maar Ruchi onderzoekt de mogelijkheid om door middel van rood licht wonden te laten genezen. Dankzij de donatie uit het fonds Pioneers in Healthcare kan de behandeling nu voor het eerst worden getest op levende wezens. Het team van Ruchi onderzoekt ook de inzet van lichttherapie bij de behandeling van COVID-19. Ruchi ontving al eens een prestigieuze VENI-subsidie voor haar onderzoek naar innovatieve therapieën voor de behandeling van alcohol en diabetes geassocieerde chronische leverziekten.

Monica Morales-Masis/ categorie ‘Tech & innovatie’

UT-onderzoeker Monica zoekt met haar project CREATE naar methoden om nieuwe duurzame hybride materialen te ontdekken die geschikt zijn voor onder andere efficiënte zonnecellen en LED’s. Het huidige standaardmateriaal bevat namelijk lood en is op de lange termijn niet stabiel genoeg. Monica ontving voor haar onderzoek de ERC Starting Grant. (fotocredit: Frans Nikkels)

Sabine Siesling/categorie ‘Zorg en Onderwijs’

Sabine is een geboren teamleader met een enorme passie voor het doen van borstkankeronderzoek én het begeleiden van jonge potentiële onderzoekers naar de top. Als klinisch epidemioloog en voorzitter van het borstkankerteam bij het Integraal Kankercentrum Nederland, draagt Sabine bij aan een betere kwaliteit van borstkankerzorg. Als hoogleraar aan de Universiteit Twente gebruikt ze vragen vanuit de dagelijkse praktijk zoals welke zorg leveren we waarom, wanneer en met welk resultaat? hoe organiseer je de zorg? en hoe kan je samen beslissen me behulp van voorspellingsmodellen en data uit bijvoorbeeld de Nederlandse kankerregistratie? Dit resulteerde tot twee keer toe in de 'Best Teacher Award' en meerdere nominaties voor de Centrale Onderwijsprijs aan de Universiteit Twente.

Anna Sperotto/ categorie ‘Tech & innovatie’

Anna is onderzoeker op het gebied van netwerkmetingen en beveiliging en ze bestudeert alle aspecten van het internet en hun relatie tot veiligheid. Haar onderzoek richt zich op het voorkomen en beperken van aanvallen, in het bijzonder DoS attacks. Anna is een van de personen achter het actieve DNS-meetplatform OpenINTEL dat de Research Data Netherlands Data Prize won. Dit jaar won ze de prijs voor Beste PhD supervisor aan de UT.

Cristina Zaga/categorie ‘Tech & innovatie’

Cristina (DesignLab UT) is op een missie: op een verantwoorde manier technologie ontwerpen en mensen bij het proces betrekken. Het is haar werk om technologie te ontwikkelen én deze sociaal aanvaardbaar te maken. Zo betrok ze kinderen bij het ontwerpen van robottechnologie die hen bij verschillende dingen kan helpen. Cristina’s robotproject werd door Design United geselecteerd voor de Eindhoven Design Week én Google selecteerde haar als Google Women Techmaker. Daarnaast was ze mentor van de grootste hackathon in Europa.

VIVA400

VIVA400 biedt ieder jaar een uniek podium aan 400 succesvolle vrouwen. Voor de dertiende keer geven ze erkenning aan succesvolle vrouwen en hopen hierdoor alle vrouwen van Nederland te inspireren met 400 rolmodellen. Hiervoor hebben vrouwen zichzelf, of iemand anders genomineerd in de categorieën Business & creatie, Zorg & onderwijs, Tech & innovatie en Sport & spirit. Inmiddels is de Lijst der Lijsten bekend en kun je stemmen op je favoriete VIVA400-vrouw. Aan de hand van het aantal stemmen en een deskundige jury wordt duidelijk wie de befaamde VIVA400 award wint.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)