UTFaculteitenEEMCSNieuwsCongres en tentoonstelling over vrouwen in de informatica

Congres en tentoonstelling over vrouwen in de informatica

Aan de onbekendheid van vrouwen die voor doorbraken in de informatica zorgden, moet hoognodig wat veranderen. Dat vinden UT-hoogleraren Marieke Huisman, Marielle Stoelinga, opleidingsdirecteur Alma Schaafstal en promovendus Sophie Lathouwers. Daarom organiseren zij het congres en de tentoonstelling ‘Alice & Eve: a celebration of women in computing’. Hierin worden twintig informaticavrouwen geportretteerd en hun belangrijkste bijdragen uitgelicht. De tentoonstelling is vanaf 24 januari in gebouw Zilverling op de UT. Op dezelfde dag vindt het congres plaats met verschillende vrouwelijke sprekers uit de IT-wereld.

Wie aan pioniers in de informatica denkt, denkt vooral aan namen als Alan Turing, Edsger Dijkstra, Gordon Moore, Steve Jobs en Bill Gates. “Vrouwen komen niet in dat rijtje voor. Dat is raar, omdat zij belangrijke bijdragen aan de IT hebben geleverd”, vertelt Marielle Stoelinga. “Aan die beeldvorming willen we iets veranderen. Zo laten we zien dat Ada Lovelace het eerste algoritme bedacht. En Grace Hopper kwam met de eerste werkende compiler, een onmisbaar programma om programmeertalen te vertalen naar instructies die een computer ook echt kan uitvoeren. Qiheng Hu sloot China aan op internet en zo kunnen we nog wel even doorgaan.”

Rolmodellen

“ICT lijkt een mannensport”, vervolgt Marieke Huisman. “Dat is bijzonder jammer, want uit onderzoek komt steeds weer naar voren dat diversiteit werkt. Teams met een goede mix van man en vrouw, jong en oud, allochtoon en autochtoon levert creatievere en innovatievere ideeën op. Om meer meiden in de ICT te trekken zijn rolmodellen ontzettend belangrijk. Dat is precies wat we hiermee willen bereiken. We laten zien dat het werk van vrouwen er echt toe doet en dat zij cruciale doorbraken hebben bereikt.”

Highlights ‘Alice & Eve : a celebration of women in computing’

• De computing girls van het Mathematisch Centrum in Amsterdam programmeerden de eerste elektronische computer van Nederland, de ARRA II. Hierdoor raakten zij betrokken bij de ontwikkeling van de Fokker F27, het eerste succesvolle passagiersvliegtuig ter wereld. Daarnaast hebben deze power girls een cruciale bijdrage geleverd aan de programmeertalen Algol 60 en Algol 68. Moderne programmeertalen, zoals Python en Java script, hebben basisconstructies die rechtstreeks terug te voeren zijn op Algol.
  • Ook liefde is niet van de lucht. Een van de twaalf computing girls - vind nu maar eens een IT-afdeling met twaalf vrouwelijke programmeurs - trouwde later met Edsger Dijkstra. Dat is Nederland’s bekendste informaticus allertijden. Bijna niemand weet dat zijn vrouw ook informaticus was, met een respectabele staat van dienst.

Meer informatie

De titel van de tentoonstelling ‘Alice & Eve: a celebration of women in computing’ verwijst naar de symbolische namen uit protocollen voor computercommunicatie, waarin Alice en Bob berichten uitwisselen, die dan afgeluisterd worden door Eve. De tentoonstelling portretteert het leven en werk van twintig vrouwelijke informatici. Het resultaat is een indrukwekkend beeld van veelal onbekende vrouwen. De tentoonstelling vindt vanaf 24 januari plaats in gebouw De Zilverling op de Universiteit Twente. De portretten zijn bijeengebracht in een boekje dat bij de tentoonstelling hoort.

Congres

Tijdens de periode van de tentoonstelling, op 24 januari vanaf 12.00 in gebouw Zilverling vindt er een congres met vrouwelijke IT-sprekers plaats. Stoelinga: “Dit congres gaat nadrukkelijk niet over gender issues in de informaticawereld. We willen laten zien dat het werk van vrouwen gewoon heel sterk is en dat het heel normaal is dat vrouwen in de wetenschappelijke top meedraaien.”
Het programma is divers met sprekers uit de wetenschap en bedrijfsleven, die vertellen over de IT-kant van vakgebieden als quantum computing, programmeren voor iedereen, cyber security en human computing.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)