UTFaculteitenEEMCSNieuwsUT vanaf nu deelnemer opleiding Data Science van EIT Digital Master School

UT vanaf nu deelnemer opleiding Data Science van EIT Digital Master School

UT is nu officieel deelnemer van de masteropleiding Data Science van de EIT Digital Master School. Samen met topuniversiteiten in heel Europa verwacht men zo’n 150 studenten per jaar op te leiden tot MSc in Data Science. Van de Nederlandse deelnemers groeide de UT met een instroom van 40 studenten dit jaar al uit tot de grootste in Nederland.

Per 1 september 2020 biedt de UT de mogelijkheid tot een zogenaamde ‘double degree’ in Data Science. Daarbij volgen studenten in twee jaar tijd bij twee verschillende universiteiten hun MSc opleiding en behalen ze uiteindelijk ook twee diploma’s. De opleiding valt onder de EIT Digital Master School. Aanmelden is vanaf nu mogelijk en kan tot 3 februari.

EIT Digital Master School

De UT neemt daarmee nu deel aan drie opleidingen binnen de EIT Digital Master School: Cyber Security, Human Computer Interaction Design (I-Tech) en – vanaf volgend jaar – Data Science. De EIT Digital Master School is een samenwerking tussen verschillende Europese topuniversiteiten. De opleiding Data Science wordt met 8 andere universiteiten georganiseerd.

Er volgen ieder jaar steeds meer MSc studenten een EIT Digital Master School opleiding aan de UT. In 2013 begon het voor de UT met 7 studenten, dit jaar kent de UT met 40 instromers het grootste aantal van alle Nederlandse deelnemende universiteiten. Jan Schut, coördinator van de Master School vanuit de UT, vertelt: “De opleidingen zijn hartstikke aantrekkelijk voor ambitieuze studenten; je krijgt een kijkje in twee verschillende universiteiten, volgt de nodige innovation en entrepreneurship vakken, en regelmatig worden er bijeenkomsten georganiseerd waar alle 400 studenten aan mee doen waardoor ze direct een groot, internationaal netwerk opbouwen.”

Afbeelding 1:  25 UT studenten ontvingen hun diploma’s.

Diploma-uitreiking in Berlijn

Zaterdag 30 november kregen 300 studenten – waaronder 25 van de UT – hun diploma’s op een grote gezamenlijke uitreiking in Berljin. Naast beide MSc diploma’s ontvingen de studenten een EIT Digital certificaat om te benadrukken dat het om een ‘double degree’ master gaat met innovation and entrepreneurship onderdelen.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)