UTAlumniverenigingenKwadrantNieuwsIn memoriam: dr. Walter Kern

In memoriam: dr. Walter Kern

Het bericht dat onze gewaardeerde collega

Dr. W. (Walter) Kern

op 29 januari 2021 is overleden, heeft ons diep geraakt.

Walter, geboren in 1957 in Nürnberg, afgestudeerd in Erlangen en gepromoveerd in 1985 aan de Universität zu Köln, was wiskundige met hart en ziel. Als universitair hoofddocent was hij verbonden aan de groep Discrete Wiskunde en Mathematisch Programmeren. Hij werkte sinds december 1988 voor de UT, dus al meer dan 32 jaar.

Walter was een indrukwekkende onderzoeker in de discrete wiskunde, in de optimalisatie, in de speltheorie en in de besliskunde. Zijn wiskundige kennis was breed en diep. Niet voor niets was hij binnen de groep ook bekend als het ‘lexicon’. Wie niet verder kwam in het onderzoek, liep graag bij Walter langs. Die wist dan direct een uitweg, of was dermate geïntrigeerd, dat hij binnen enkele dagen wel een oplossing wist te vinden. Walter was een voortreffelijk docent die nog colleges op het krijtbord gaf. Vele generaties studenten heeft hij met enorm veel geduld opgeleid. Meerdere van Walters studenten zijn al hoogleraar geworden en delen zijn passie voor de schoonheid van de wiskunde. Walter was vele jaren actief in de faculteitsraad van de faculteit elektrotechniek, wiskunde en informatica.

In de zomer 2020 werd bij hem, na enkele klachten, kanker ontdekt. Op zijn unieke manier maakte hij er toen nog laconiek grapjes over. Maar wat volgde was een bijna ongelofelijk snelle verslechtering van zijn situatie, met steeds meer negatieve verrassingen. Zelfs kortgeleden had hij nog hoop, maar toch ook het besef van het onvermijdelijke.

Wij gaan hem erg missen, zijn wiskundige kennis maar ook zijn rustige optreden, zijn bescheidenheid, zijn behulpzaamheid, zijn fijne humor, en zijn tegengewicht tegen de waan van de dag.

Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar zijn partner Angela, zijn twee zonen Anton en Julius en zijn verdere familie en naasten.

Mede namens het College van Bestuur en de medewerkers en studenten van de Universiteit Twente,

Prof.dr Joost Kok, decaan faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica
Prof.dr Stephan van Gils, afdelingsvoorzitter Toegepaste Wiskunde