UTAlumniverenigingenKwadrantPROFESSOR DE WINTERPRIJS NAAR NELLY LITVAK

PROFESSOR DE WINTERPRIJS NAAR NELLY LITVAK

Tijdens de viering van de 50ste Dies Natalis van de Universiteit Twente wordt de Professor De Winterprijs uitgereikt. De jaarlijkse publicatieprijs voor vrouwelijk wetenschappelijk toptalent, gaat naar Dr. Nelly Litvak van het centrum voor Telematica en Informatietechnologie (CTIT). Zij ontvangt deze prijs, een cheque van € 2.500, vanwege haar uitstekende artikel ‘A scaling analysis of a cat and mouse Markov chain’, geaccepteerd in het tijdschrift Annals of Applied Probability.

Nelly Litvak is van Russische herkomst en sinds 2002 Universitair Docent bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). Zij doet onder andere onderzoek naar algoritmen voor complexe netwerken, zoals het Google PageRank algoritme voor het ranken van zoekresultaten op internet. Het bekroonde artikel past in deze onderzoekslijn. "Ik ben echt trots op dit artikel. Aan geen ander artikel heb ik zo lang gewerkt. In het begin hadden mijn coauteur Philippe Robert en ik helemaal geen idee van de wiskundige aanpak. Pas na twee jaar zagen wij plotseling een verband tussen het algoritme dat we onderzochten en een eenvoudig tweedimensionaal stochastisch proces: de kat-en-muis Markovketen. De kat is op zoek naar de muis en als ze toevallig op dezelfde plaats zijn, dan vlucht de muis weg. Geleidelijk ontdekten we de vele verrassende eigenschappen van onze muis. Dit artikel gaat over originele zuivere wiskunde met een actuele toepassing. Onderzoek doen in wiskunde en wiskunde les geven aan studenten vind ik het leukste wat er is. Hier op de UT heb ik mijn droombaan gevonden", glimlacht Nelly Litvak.

Professor de Winterprijs
De prijs stimuleert vrouwelijk wetenschappelijk talent hun beste internationale gerefereerde conferentiebijdrage of een internationaal gerefereerd wetenschappelijk tijdschrift in te dienen. Vrouwelijke universitaire (hoofd) docenten dingen mee naar de prijs. Het bedrag van € 2.500 wordt mede mogelijk gemaakt door mevrouw De Winter in samenwerking met het Universiteitsfonds.

Noot voor de pers
De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de 50ste Dies Natalis van de Universiteit Twente op vrijdag 25 november. Hare Majesteit de Koningin is bij de Dies Natalis aanwezig. Pers is welkom na aanmelding en accreditatie. Contactpersoon voor de Dies Natalis: Hinke Barry-Mulder, tel 06- 48 59 00 47. Contactpersoon voor Professor de Winterprijs: drs. Janneke van den Elshout 053 - 489 54 32.

litvak