UTAlumniverenigingenKwadrantRuud ten Voorde kiest voor een andere toekomst

Ruud ten Voorde kiest voor een andere toekomst

Rare jongens die wiskundigen!

Van wiskundestudent tot improvisatietrainer

Door: Ruud ten Voorde

Ik studeerde Toegepaste Wiskunde, en geef momenteel improvisatie workshops. Theater en wiskunde lijken een goede combinatie: ook twee van mijn vrienden zijn wiskundedocent aan de middelbare school, maar zij verzorgen er ook de dramalessen. Rare jongens die wiskundigen?

In 1994 begon ik aan mijn opleiding Toegepaste Wiskunde. Een vierjarige opleiding destijds nog, maar waar je gerust 7,5 jaar over kon doen. Zoals in mijn geval. Destijds leidden diverse activiteiten mij al af van de pure wiskunde, zoals het Abacusbestuur, de Faculteitsraad en het OS-bestuur. Ook ging een behoorlijk deel van mijn tijd op aan werken: studiebegeleiding voor middelbare scholieren, en vooral: post rondbrengen! Via dat contact kwam ik aan mijn stageplek, bij PostNL, destijds TPG Post. Voor mij werd toen snel duidelijk dat mijn toekomst niet in de harde wiskunde zou zitten.

Planning en leiding geven
Na mijn afstuderen werd ik teamleider en bedrijfsleider in het grootste postsorteercentrum van Nederland, in Zwolle. Hierna heb ik diverse staffuncties binnen PostNL vervuld, onder andere bij de afdeling Planning. Hierin kwam de wiskunde toch van pas, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van een nieuw model voor het voorspellen van postvolumes. Hoewel ik als projectleider voor de wiskundige modellering een extern bureau met wiskundigen en econometristen inschakelde, was het toch wel erg handig dat ik deze mannen en vrouwen behoorlijk kon volgen! Mijn analytisch denkvermogen kwam mij in deze functie elke dag van pas. Ik zou me in die zin geen betere opleiding hebben kunnen wensen.

Roer om
In 2013 werd duidelijk dat PostNL (wederom) zou reorganiseren. Voor mij het moment om het roer om te gooien en te gaan voor mijn echte passie en kracht. Ik had inmiddels door dat ik veel energie kreeg van coachen, van het geven van workshops theatersport (begonnen aan de UT bij Pro Deo) en van ‘uitleggen’. Ik ben een opleiding tot trainer gestart. Doel? Trainingen geven op het gebied van persoonlijke ontwikkeling of vaardigheden. Bovendien kan ik straks teamtrainingen geven, waarbij ik mijn theatersport ervaring ook heel goed kan inzetten. Dat is wat ik nu doe: ik geef trainingen en workshops. Op www.ruudtenvoorde.nl lees je hoe. Veel verder van de wiskunde lijk ik niet te kunnen zitten. Echter, ook in dit vak zijn eigenschappen als analyseren, hoofd- en bijzaken onderscheiden, een helikopterview hebben, zeer waardevol. Wiskundig ingenieur, toneelspeler, logistiek manager en teamtrainer: ‘it’s all me!