UTAlumniverenigingenKwadrant9-3: Alumni-lezing Henk Hoornenborg

9-3: Alumni-lezing Henk Hoornenborg

Hoe moeilijk kan het zijn om een pakje van klant A naar klant B te brengen? Maar wat nu als het pakje voor 12 uur bezorgd moet worden? En wat als A en B niet in hetzelfde land gevestigd zijn? En wat nu als het om 230 miljoen pakjes per jaar gaat tussen 200 landen? Want dan praat je over en 150.000 mensen, 40 vliegtuigen en meer dan 26000 voertuigen. Dit is op zich al een logistieke uitdaging, maar natuurlijk is de interesse van TNT niet alleen DOTPC (deliver on time in perfect condition), maar de andere uitdaging is het minimaliseren van de kosten. Dit klinkt als een standaard OR probleem met vele rand voorwaarden dat simpel op te lossen is met Lineair programmeren. Helaas heeft het probleem erg veel variabelen en zijn er geen 2 landen gelijk, dus het is niet simpel even de simplex methode toepassen, maar wat wel? Kom langs en ik zal onze methodes toelichten en ik zal jullie de mogelijkheid geven om het probleem in detail te gaan onderzoeken!

Waar & wanneer: Universiteit Twente, Citadel Toren 300, 9 maart 2011, 12:45 uur.