UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsGroene duurzaamheidswandeling over de campus

Groene duurzaamheidswandeling over de campus

ITC studenten van het vak ‘monitoren van ecosysteemdiensten’ kwamen op 16 september naar de campus voor een rondleiding.

Onderdeel van het vak is om de ecosysteemdiensten op de campus te beoordelen en te monitoren. Om dat te kunnen doen wilden ze graag meer weten over wat de UT voor bedoelingen heeft voor de verschillende gebieden op de campus. Een gebied zou bestemd kunnen zijn voor wateropvang, een ander voor evenementen en recreatie en een derde voor het behouden van cultuurhistorische landschapselementen.

De wandeling begon op de weg van de hoofdingang, daar waar met blauwe golven aangegeven is dat de Roombeek daar onderdoor stroomt. Wandelend richting de studentenhuisvesting loop je langs monumentale bomen in een parklandschap tussen Spiegel en de sportvelden richting een laan geflankeerd door rijen bomen, een karakteristiek landschapselement in deze regio.

De Oude Drienerloweg verbindt het O&O plein met de Boulevard. Het is de scheidingslijn tussen het Engelse landschap in het westen en het Twentse landschap in het oosten. Het Engelse landschap wordt gekenmerkt door groene kamers omgeven door bomen, een park met een boerderij en bomenlanen langs de open gebieden. Het Twentse landschap bestaat uit open velden.

Wandelend over de campus de studenten zag veel loofbomen, aangevuld door een collectie coniferen uit Amerika en Azië in het Pinetum en vele slootjes en vijvers waar regenwater van de gebouwen in opgevangen wordt.

Ook is er veel kunst te zien al wandelend over de campus. Meer informatie over de architectuur en kunst wandeling, vind je hier.

Na de wandeling begonnen de studenten met hun metingen. De eerste resultaten worden dinsdag 8 oktober gepresenteerd op de Sustainability market van 11:30-14:00 in de Technohal.