UTDSIDSINieuwsDroneTeam Twente wil uitblinken tijdens de UAS Challenge 2021

DroneTeam Twente wil uitblinken tijdens de UAS Challenge 2021

De Institution of Mechanical Engineers organiseert de UAS Challenge 2021 om verdere innovatie op het gebied van dronetechnologie te stimuleren. Tijdens dit evenement nemen teams van studenten van over de hele wereld deel. DroneTeam Twente is een van de 30 teams die dit jaar aanwezig zijn. Ze hebben hard gewerkt aan hun ontwerp en hopen er een prijs mee binnen te slepen!

DroneTeam Twente neemt deel aan de UAS Challenge met hun nieuw ontwikkelde drone, een Unmanned Aerial System dat is ontworpen om volledig autonoom te vliegen, ongeacht de grondomstandigheden. Op dit moment is het eerste prototype, genaamd Spark, klaar voor de vlucht en is het tweede prototype is al onderweg. "In eerdere ontwerpen hebben we een tilt-motor mechanisme gebruikt. Nu proberen we een totaal nieuw ontwerp uit", zegt Dick Dekker, Technisch Manager van het team. "Spark is een drone die zowel vliegtuig- als quadcoptertechnologie combineert. Met de quadcoptertechnologie kan de drone verticaal opstijgen en landen en met de vliegtuigtechnologie is het mogelijk om over lange afstanden hoge snelheden te bereiken". Dit is nog een relatief nieuwe toepassing, daarom zal de UAS Challenge een mooi moment zijn voor het team om hun ontwerp te testen.

De UAS Challenge

De UAS Challenge is een dronewedstrijd waarbij het de bedoeling is om mensen te helpen bij rampen. De missie is om autonoom een pakket af te leveren op een bepaalde locatie. Hoe sneller je het kunt leveren en hoe meer lading je mee kunt nemen, hoe meer punten je scoort. Daarnaast zijn er extra taken, zoals een snelheidsproef, waarbij de drone de grond moet scannen op grondmarkeringen, en een gebiedsonderzoek, waarbij de drone in een bepaald gebied moet zoeken naar een specifieke grondmarkering. Op deze manier kan de drone een rampgebied in kaart brengen en kunnen mensen met behulp van deze markeringen. Door al deze functies te combineren, zou een drone tijdens een ramp kunnen worden ingezet om zowel de noodhulpverleding te helpen, door het gebied in kaart te brengen, als de mensen in nood door voorraden mee te nemen en ze te detecteren.

Voor elke taak kan het team punten scoren en degene met de meeste wint de prijs!

Virtueel evenement

Op 14 en 15 juni vindt het virtuele evenement plaats, waarbij de teams praktisch 'over het internet' zullen vliegen. Door gebruik te maken van X-plane, een vluchtsimulatiesoftware, heeft het team hun model in de computer ingebouwd. De jury kan de drone besturen en kan de vliegtuig eigenschappen ervan beoordelen. Op basis van het ingediende drone-ontwerp en het bijbehorende business- en innovatiemodel wordt de drone beoordeeld en worden de punten verdeeld.

Het DroneTeam is echter nog bezig met het ontwikkelen van een fysieke drone en hoopt daarom dat het fysieke evenement alsnog zal plaatsvinden.

Fysiek evenement

Hopelijk, afhankelijk van hoe de coronapandemie zich ontwikkelt, zal het fysieke evenement plaatsvinden op 14 en 15 juli bij de BMFA Buckminster (de British Model Flying Association), gevestigd in Grantham, Engeland. Tijdens deze live competitie komen alle teams samen om te strijden in een 'echte' missie. Deze missie bestaat uit een rampgebied, waar ze een pakketje moeten afleveren. Nogmaals, hoe beter het team presteert in de missie, hoe meer punten ze kunnen scoren. Tijdens dit evenement moeten ze verschillende missietaken uitvoeren, zoals opstijgen, laadvermogen vervoer en afleveren, en een snelheidsuitdaging.

Mocht het evenement vanwege COVID-19 niet doorgaan, dan zal het DroneTeam Twente kijken naar de mogelijkheid om met Space53 een eigen evenement te organiseren op Twente Airport, waarin ze de vliegmissie alsnog zullen uitvoeren.

Missie Malawi

Transport4Transport is een Nederlandse non-profitorganisatie die fietsambulances levert aan ontwikkelingsdorpen in Afrika, bijvoorbeeld in Malawi. Malawi heeft echter te kampen met ernstige overstromingen, waardoor het voor deze ambulances soms onmogelijk is om de juiste locatie te vinden. Daarom nodigde Transport4Transport het DroneTeam Twente uit om hun drone te testen bij het in kaart brengen van de gebieden rond deze dorpen. De bijgewerkte kaart zal ontwikkelingsorganisaties zoals Transport4Transport helpen om meer dorpen te lokaliseren en meer mensen te bereiken met hulp, die ze soms dringend nodig hebben.

Naast het in kaart brengen van de gebieden in Malawi, zalt het DroneTeam Twente ook het versturen van hulppakketten naar ramplocaties per drone gaan testen. "Wanneer een patiƫnt bijvoorbeeld een allergische reactie heeft, is er per direct een epi-pen nodig. Fietsambulances kunnen vanwege overstromingen de locatie niet gemakkelijk bereiken. Onze drone kan lange afstanden in een korte tijd afleggen, dus kan het op dit gebied van grote toegevoegde waarde zijn".

Door corona is het nog onzeker wanneer het team naar Malawi zal gaan afreizen.

Over DroneTeam Twente

Drone Team Twente is het eerste en enige competitieve studenten drone team in Nederland. Op dit moment bestaat het team uit 10 multidisciplinaire en internationale studenten die met enthousiasme en toewijding werken aan het ontwikkelen en bouwen van drones.

Het doel van het DroneTeam is om drone-industrie te innoveren en versnellen. Door deel te nemen aan de UAS Challenge wordt het team naar deze innovatie gedreven door elk jaar een nieuwe drone te ontwikkelen. Daarnaast wil het team de nieuwe technologie in het echt implementeren en op die manier de drone-industrie versnellen door directe impact te hebben met de inzet van die technologie.

Het team wordt ondersteund door verschillende partners, zoalshet DesignLab, Space 53, Saxion Hogeschool, Dronebeeld, Tiny Giants, Drone Flight Academy en Torvol.