UTDSIDSINieuwsOnline UT Go-Lab-gebruik is verdubbeld door wereldwijd thuisonderwijs

Online UT Go-Lab-gebruik is verdubbeld door wereldwijd thuisonderwijs

Het Go-Lab-platform is een digitale omgeving voor onderzoekend leren over natuurwetenschappelijke onderwerpen. Het platform biedt het grootste aantal online (virtuele en remote) laboratoria ter wereld. Er zijn meer dan 600 online labs gratis te gebruiken voor het basisonderwijs en de middelbare school. Go-Lab is ontwikkeld gedurende EU-projecten gecoördineerd door de Universiteit Twente. Door de maatregelen tegen het coronavirus is het aantal gebruikers van Go-Lab verdubbeld.

Go-Lab werkt samen met de belangrijkste aanbieders van online laboratoria wereldwijd. UT-onderzoeker Ton de Jong: “Op dit moment telt de Go-Lab-portal richting de 40.000 sessies per maand. Voorheen waren dat maximaal 20.000 sessies. Inmiddels hebben bijna 50.000 docenten zich geregistreerd op Go-Lab. De enorme toename van gebruikers wordt met name verklaard door het thuisonderwijs vanwege het coronavirus.”

Leerpakket

Met Go-Lab kunnen leerkrachten online leeromgevingen maken die een combinatie vormen van online laboratoria, multimediamateriaal (video’s, audio, animaties, etc.) en leerapps. In de online laboratoria kunnen leerlingen zelf onderzoek doen. De multimediale informatie voor studenten en de apps zijn ontworpen om het onderzoekend leerproces te ondersteunen.

Wereldwijde samenwerking van leerkrachten

Er zijn duizenden Go-Lab-online-leeromgevingen door docenten gemaakt in veel verschillende talen en meer dan 1.100 van deze leeromgevingen zijn door docenten gepubliceerd (voor hergebruik door andere docenten) op de Go-Lab-portal. Deze aantallen nemen nog steeds snel toe en er ontstaat een wereldwijde Go-Lab-gemeenschap van leerkrachten.

Go-Lab apps

Go-Lab biedt tevens een groot aantal apps, die bijvoorbeeld leerlingen helpen om hypothesen te maken, experimenten te ontwerpen, conclusies te trekken of een onderzoeksrapport te schrijven. Er zijn ook speciale 'learning analytics'-apps die leerlingen overzichten van hun leeractiviteiten of producten laten zien. Vaak in vergelijking met het gedrag en de producten van hun klasgenoten.

Voordeel online lab

In online laboratoria kunnen studenten veilig en gemakkelijk experimenten uitvoeren, zodat ze zelf nieuwe kennis kunnen opbouwen. Natuurlijk hebben praktijklaboratoria hun specifieke mogelijkheden, zoals het omgaan met apparatuur en materialen. Uit onderzoek blijkt duidelijk dat het gebruikmaken van online laboratoria voor onderzoekend leren grote voordelen kan hebben voor de kennisverwerving van leerlingen.

Gebruikmaken van de gratis Go-Lab-opties? Kijk dan hier.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)