UTDSIDSINieuwsHonderd Twentse EIT Digital Masterschooldiploma's

Honderd Twentse EIT Digital Masterschooldiploma's

In 2012 werd de Universiteit Twente partner van de EIT Digital Master School, die in datzelfde jaar van start ging. Dat jaar begonnen de eerste studenten met hun zogenaamde 'double degree'. Ruim 7 jaar later mag de UT de honderdste afgestudeerde student feliciteren. De UT nodigde Sridhar Bangalore Vanugopal uit voor een speciale uitreiking. Bangalore Vanugopal zelf is vereerd: "Ik ben echt dankbaar voor de mensen van het EIT die me hebben geholpen om mijn diploma te halen in moeilijke tijden."

Sridhar Bangalore Venugopal, geboren in India, neemt sinds 2017 deel aan de EIT master Cybersecurity. Zijn eerste jaar begon hij aan de Universiteit van Trento (Italië). Voor zijn tweede jaar ging hij naar de Universiteit Twente. "Het academische niveau in Twente is zeer hoog in vergelijking met Trento en India", zegt Bangalore Venugopal.

Het hoge niveau van de academici betekent niet dat hij het te moeilijk had. Hij heeft veel hulp gehad van medestudenten en vrienden. "Iedereen hier is erg geduldig. Als ik een fout maakte of moeite had, dan hielpen al mijn groepsgenoten hielpen me. Dat was heel anders dan in India." Niet alleen zijn medestudenten hielpen hem, maar hij had ook veel hulp van de medewerkers van de EIT Master School. Toen hij ziek werd in de laatste fase van zijn master, hielpen zij hem om zijn studie alsnog af te maken en in Nederland te blijven. Hij zegt: "Mijn ziekte heeft mijn afstuderen met drie maanden vertraagd, maar dankzij de vertraging ben ik nu de honderdste afgestudeerde student.”

De focus op ondernemerschap van de EIT Digital Master School was voor hem een van de redenen om zich aan te sluiten bij de EIT Master Cybersecurity. "Ik werk momenteel als Network Security Engineer voor een bedrijf in Leiden, maar op een gegeven moment wil ik een eigen bedrijf beginnen", zegt Bagalore Venugopal. Een andere reden om voor een dubbel diploma te gaan, was het doen van een master in twee verschillende landen.

Data Science Master

Met een instroom van veertig studenten per jaar is de UT nu al de grootste Nederlandse partner van de EIT Digital Master School opleidingen. De verwachting is dat deze instroom verder zal groeien, aangezien de UT vanaf 1 september met een derde master zal deelnemen aan de EIT Master School, namelijk de master Data Science.