UTVrijhof CultuurAgendaNour-Eddine Jarram
Nour-Eddine Jarram

Nour-Eddine Jarram Kunst uit de universiteitscollectie

Van 19 november 2020 t/m 9 mei 2021 is in Rijksmuseum Twenthe de omvangrijke solotentoonstelling ‘Beeldenstorm’ te zien van Nour-Eddine Jarram. Vrijhof Cultuur toont wat de Universiteit Twente in haar kunstcollectie heeft aan kunstwerken van zijn hand.

Nour-Eddine Jarram (1956) kwam eind jaren zeventig vanuit Marokko naar Enschede om te studeren aan de roemruchte kunstacademie AKI. Hij is nooit meer uit Enschede vertrokken en werkt tot op vandaag de dag aan een rijk oeuvre dat op (inter)nationale erkenning kan rekenen.

Jarram raakte in de jaren 90 bekend door zijn schilderijen waarin hij elementen uit de schilderijen van Hollandse oude meesters vermengde met motieven uit de Islamitische cultuur. Zo verving hij de hoofden van de artsen uit Rembrandts Anatomische les door tulpen. Hierna ontwikkelde hij zijn eigen landschappen waarin menselijke figuren verborgen zijn. Ze zien eruit als beelden uit een droom of hallucinatie, in de plooi van een berg licht een gezicht op, een heuvel vormt de schouder van een man. Tijdens het tekenen roept de ene vorm een andere op, waarbij de opkomende figuren op natuurlijke wijze worden geïntegreerd in het landschap dat in de afbeelding wordt gepresenteerd. Door de warme aardetinten, diepe blauwtinten en elegante, soms kalligrafische lijnen, hebben de pasteltekeningen een onmiskenbaar niet-westers karakter.