UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsUniversiteit Twente kiest voor Grasfalt®

Universiteit Twente kiest voor Grasfalt®

De Universiteit Twente kiest ervoor om 1400m2 Grasfalt® en Lynpave®-asfalt toe te passen bij de aanleg van de Witbreuksweg, de weg rondom de parkeerplaats ook wel de buslus genoemd. Deze keuze voor Grasfalt® past uitstekend bij onze duurzaamheidsdoelstellingen.

Hoe werkt de CO2 besparing?

De keuze voor Grasfalt® en Lynpave® zorgt ervoor dat er bij de aanleg van de Witbreuksweg 25 ton meer CO2 wordt opgenomen dan tijdens het totale productieproces wordt uitgestoten. De asfalt onder- en tussenlaag bestaan uit Lynpave®-asfalt. Lynpave®-asfalt bespaart in het productieproces 20% CO2 door de toevoeging van lijnzaadolie en een lagere productietemperatuur. De deklaag van de Witbreuksweg wordt gemaakt met Grasfalt®.

Wat is Grasfalt®?

Grasfalt® is een innovatief soort asfalt waarbij bitumen is vervangen door het biobased bindmiddel lignine dat afkomstig is uit olifantsgras. Hierdoor zijn er minder primaire grondstoffen zoals bitumen nodig. Door het gebruik van lignine in plaats van bitumen kan er op lagere temperatuur asfalt worden geproduceerd, waardoor ook daarbij 20% CO2 wordt bespaard. Daarbij komt nog dat door het aanplanten van olifantsgras tijdens de groei een aanzienlijke hoeveelheid CO2 wordt opgenomen en opgeslagen. Hierdoor is het asfalt aanzienlijk duurzamer.

Aanleg duurzame asfalt op 9 april

Aannemer NTP zal op 9 april het duurzame asfalt aanleggen bij de Witbreuksweg.