UTFaculteitenBMSDept HIBOnderzoekscentrum WetenschapscommunicatieNewsNieuw EU Project EPiCS slaat bruggen tussen wetenschap en samenleving

Nieuw EU Project EPiCS slaat bruggen tussen wetenschap en samenleving

Een pan-Europees initiatief dat burgerwetenschap verbindt met onderzoekend leren en oplossen van maatschappelijke uitdagingen

Een nieuw driejarig Erasmus+ project, EPiCS (ENGAGE PEOPLE in CITIZEN SCIENCE), is gestart met als doel het versterken van verbindingen tussen hoger onderwijs en lokale gemeenschappen. Door het samenbrengen van Citizen Science (burgerwetenschap) en het zogeheten Research Service-Learning (kort samengevat: onderzoekend, dienstverlenend leren) ondersteunt EPiCS samenwerkende en toegepaste aanpakken voor leren en onderzoek. Het project brengt acht partners uit zeven landen samen in een innovatief experiment om te verkennen hoe studenten en onderzoekers al lerend hun diensten kunnen aanbieden aan gemeenschappen om samen uitdagingen aan te pakken. EPiCS hoopt door deze samenwerking bij te dragen aan meer betrokken vormen van onderzoek en burgerparticipatie.

De Universiteit Twente draagt bij aan EpiCs als één van de academische partners. Jeroen Vonk, junior onderzoeker en promovendus, Sjoerd de Vries en Anne Dijkstra van het Onderzoekscentrum wetenschapscommunicatie van de vakgroep Communicatiewetenschap binnen de faculteit BMS, hebben expertise in huis op het gebied van digitale transformatie, communicatie, educatie, wetenschapscommunicatie en participatie.

Wat is research service-learning, ofwel, onderzoekend leren gericht op het verlenen van een dienst?

Research service-learning, samengevat, houdt in dat studenten gegevens verzamelen, data analyseren en zoeken naar oplossingen voor een gemeenschapsvraagstuk. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om een concrete dienstverlening te bieden, bijvoorbeeld door een campagne te starten, een advies te geven of een project te implementeren. Studenten reflecteren op hun ervaringen, zowel op persoonlijk als maatschappelijk niveau, en leren zo van zowel het onderzoek als de service. Ze verbinden hun kennis met de praktijk en leren op een praktische manier over het onderwerp van onderzoek en de behoeften van de gemeenschap. Een voorbeeld van research service-learning: Studenten onderzoeken de bereikbaarheid van groen in de buurt en organiseren een community project om die bereikbaarheid te verbeteren.

Hoofddoelen van EPiCS:

  • Aanmoedigen van gemeenschapsbetrokkenheid in wetenschappelijk onderzoek.
  • Bevorderen van interdisciplinair en experientieel leren binnen het hoger onderwijs.
  • Ontwikkelen van een online academische omgeving voor citizen science initiatieven en research service learning projecten.
  • Lanceren van zes pilot citizen science projecten in Europa.
  • Delen van middelen en begeleiding door een open-access toolkit en handboek.

 “Uitdagingen zoals klimaatverandering, ongelijkheid en democratische disengagement aangaan, behoeft nieuwe manieren van samenwerking tussen wetenschap en maatschappij,” zegt Thorsten Kliewe, directeur van ACEEU in Duitsland, “EPiCS biedt mogelijkheden voor studenten, onderzoekers en burgers om op betekenisvolle manieren samen te werken.”

Zes pilot projecten vormen de kern van de activiteiten. Daarnaast ontwikkelt EPiCS trainingsmodules, evenementen en open-access leermaterialen. Hoewel het project gericht is op de academische omgeving, is een breder doel het aanmoedigen van meer inclusieve en een geïnformeerde deelname aan de maatschappij in Europa.

Project partners zijn:

  1. Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities (ACEEU), Duitsland
  2. Bene Futuro, Italië
  3. Chaperone, Portugal
  4. Public & Science Sweden, Zweden
  5. The Lucian Blaga University of Sibiu (ULBS), Roemenië
  6. University of Camerino, Italië
  7. University of Thessaly, Griekenland
  8. University of Twente, Nederland

Voor meer informatie en updates, bezoek de projectwebsite: www.epicsproject.eu

De Europese Unie financiert het project. Projectnummer 2024-1-DE01-KA220-HED-000255368.

Contactpersonen op de Universiteit Twente, afdeling Communicatiewetenschap, faculteit BMS: