UTFaculteitenBMSDept HIBPA'Eenvandaag' over de vuurwerkramp

'Eenvandaag' over de vuurwerkramp

Op 28 maart 2024 was er een uitzending van EenVandaag op NPO1 naar aanleiding van het rapport “Leren van twee vuurwerkrampen” van de vakgroep Bestuurskunde van de Universiteit Twente, onder leiding van hoogleraar Bestuurskunde René Torenvlied. De reportage ging over gevaren bij de opslag van consumentenvuurwerk in woonwijken. In het rapport waarschuwen de onderzoekers van de vakgroep Bestuurskunde dat consumentenvuurwerk een stuk gevaarlijker is dan tot nu toe werd gedacht: er bestaat een kans op massa-explosie bij brand. Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat zich ruim 400 vuurwerkopslagplaatsen in woonwijken bevinden. De oproep van de onderzoekers van Bestuurskunde Twente aan het kabinet en Tweede Kamer om op korte termijn een politieke afweging te maken over vuurwerkopslag in woonwijken wordt ondersteund door de Brandweer en Veiligheidsregio’s.