UTFaculteitenBMSNieuwsOverijssel PhD Award 2022 voor onderzoekster Hanneke Kip

Overijssel PhD Award 2022 voor onderzoekster Hanneke Kip

Hanneke Kip van de faculteit BMS won vandaag met haar proefschrift de Overijssel PhD Award 2022. Haar onderzoek richt zich op het verkrijgen van meer inzicht in hoe eHealth interventies inzetbaar zijn bij de behandeling van mensen met agressief en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De prijs ontving ze vandaag tijdens de 61ste verjaardag van de Universiteit Twente, de Dies Natalis.

Uit het onderzoek van Kip blijkt dat technologieën zoals virtual reality, mobiele apps of online modules veelbelovend zijn voor de forensische zorg. Deze technologieën moeten dan wel op een goede manier ontwikkeld, geïmplementeerd en geëvalueerd worden. Idealiter in nauwe samenwerking met patiënten en behandelaren. Zo vergroot het de impact op de behandelpraktijk. Het onderzoek laat zien dat de focus van een deel van de behandeling verlegd kan worden van 'praten en denken' naar 'doen en ervaren' door middel van virtual reality-interventies en mobiele apps.

Beoordelingscommissie

“Hanneke Kip schreef een uitstekende doctoraalscriptie, waarin zes substantiële studies zijn verwerkt met betrekking tot de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van technologie in de behandeling van daders. De samenwerking tussen wetenschap en praktijk blijkt een mooie combinatie door haar vierdaagse aanstelling als assistent-professor aan de UT en de ééndaagse aanstelling als onderzoeker bij forensische GGZ instelling Transfore. Kip zette verschillende projecten op en ontwikkelde een MOOC (Massive open online course) met betrekking tot eHealth. Daarnaast is ze de eerste redacteur van de nieuwe editie van het internationale handboek "e-health research, theory, and development: A multidisciplinary approach” uitgegeven door Routledge.”

Hanneke Kip verdedigde haar dissertatie op 26 maart 2021 met als titel ‘The added value of eHealth in treatment of offenders. Improving the development, implementation and evaluation of technology in forensic mental healthcare’. Het resultaat was cum laude.

OVERIJSSEL PHD AWARD

De Overijssel PhD award wordt jaarlijks toegekend voor een dissertatie van een uitzonderlijk academisch niveau. Iedere faculteit en onderzoeksinstituut aan de UT kan één dissertatie nomineren. De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel en is verbonden aan een bedrag van €5.000 en een oorkonde.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)