UTFaculteitenBMSNieuwsProf. dr. Arie Rip wint Bernal Prize 2022

Prof. dr. Arie Rip wint Bernal Prize 2022

Op 7 December is de John Desmond Bernal Prize uitgereikt aan prof. dr. Arie Rip. Rip is emeritus hoogleraar ‘Filosofie van Wetenschap en Technologie’ aan de Universiteit Twente. De Bernal Prize is een prijs voor wetenschappers die een vooraanstaande bijdrage hebben geleverd aan het interdisciplinaire vakgebied van Science & Technology Studies (STS). Als een van de ‘founding fathers’ van het vakgebied heeft Arie Rip inhoudelijk en institutioneel veel betekend. Zijn inzet gaat terug tot begin jaren zeventig.

Arie Rip heeft zich zowel op nationaal als internationaal niveau ingezet voor het vakgebied. Technology Assessment is een van de terreinen waarbinnen hij actief was. Rip introduceerde de methode ´Constructive Technology Assessment (CTA)'. Binnen deze methode beoordeelde hij samen met betrokkenen de maatschappelijke impact van een technologie; wat zijn de voor- en nadelen, wat betekent dit voor de samenleving en hoe kun je hier in een vroeg stadium sturing aan geven. Rip werkte vooral veel op het gebied van nanotechnologie.

Ook erkenning voor groep collega’s

“Ik ben er trots op dat ik geselecteerd ben om deel uit te maken van de lijst van Bernal Prize Awardees”, vertelt Arie Rip. “Tijdens mijn carrière heb ik met veel passie en plezier samengewerkt met gelijkgestemde collega's in binnen- en buitenland. In het bijzonder met mijn afgestudeerde PhD studenten. Hoewel de Bernal Prize aan een individu wordt toegekend, maak ik door deze geschiedenis deel uit van een groep. En ik ben blij dat ook die groep, in al zijn verscheidenheid, wordt erkend door mijn ontvangst van de Bernal Prize 2022.”

Inspiratiebron voor het leven

Een van de gepromoveerde PhD studenten van Arie Rip is Klaasjan Visscher. Visscher is inmiddels universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente en hoofd van de vakgroep waar Rip nog altijd actief is (STePS – vanaf 1 januari 2023 gefuseerd met CHEPS). “De Bernal Prize is een zeer verdiende waardering voor de carrière van Arie Rip”, benadrukt Visscher. “De ideeën die ik en vele anderen van Arie hebben gekregen, zijn een inspiratiebron waar je je hele leven mee verder kan. Hij heeft me geleerd na te denken over technologische ontwikkelingen en over hoe je hierop kunt anticiperen. Zijn denken zie je terug bij veel collega’s van vroeger en nu, maar ook breder in onze ‘people first university of technology’.”

Over de Bernal Prize

De Society for Social Studies of Science (4S) kent jaarlijks de Bernal Prize toe aan een persoon die een opmerkelijke bijdrage heeft geleverd aan het vakgebied STS. Eerdere winnaars waren onder meer oprichters van het vakgebied, samen met uitstekende wetenschappers die hun carrière hebben gewijd aan het begrijpen van de sociale dimensies van wetenschap en technologie. Ook vorig jaar ging de prijs naar een Twentse wetenschapper. Nelly Oudshoorn, emeritus hoogleraar binnen dezelfde vakgroep als Arie Rip, ging toen met de prijs naar huis.

Dit is bovendien niet de eerste keer dat 4S Arie Rip eert voor zijn werk. Hij ontving in 2016 de Mentoring Award voor zijn begeleiding en ondersteuning van vele (jonge) collega’s, waardoor hij, door ethisch leiderschap en duurzame inzet, heeft bijgedragen aan instandhouding en bloei van Science & Technology Studies wereldwijd.