UTFaculteitenBMSNieuwsDavid Fernandez Rivas wint UT in de Mediaprijs

David Fernandez Rivas wint UT in de Mediaprijs

David Fernandez Rivas is in 2021 de UT'er die het vaakst in de media verscheen. De Cubaanse onderzoeker aan de faculteit Science & Technology van de Universiteit Twente werd afgelopen jaar verkozen tot Ingenieur van het Jaar en kreeg veel aandacht voor zijn onderzoek naar naaldloos injecteren. De UT in de Mediaprijs werd uitgereikt tijdens het Nieuwjaarsevenement van de UT, dat vanochtend werd gehouden.

Met name internationaal trok het werk van David veel aandacht. Er verschenen nieuwsberichten in onder andere de Daily Mail en de New York Post en in tientallen verschillende talen verschenen er nieuwsberichten over Davids vinding.

Ook klimaatwetenschapper Maarten van Aalst trad met grote regelmaat op in de media, hij werd tweede. Naast zijn hoogleraarschap bij de faculteit ITC is Maarten ook directeur van het Red Cross Climate Centre. Hij was een veelgevraagde expert bij tal van media, bijvoorbeeld door CNN en The Guardian.

Opvallend genoeg waren de nummers één en twee van de UT in de Mediaprijs vooral aanwezig in de internationale media. De nummer drie in de lijst, Lisette van Gemert-Pijnen (Faculteit BMS) kreeg juist nationaal veel aandacht, door haar bijdrage in de evaluaties van de CoronaMelder app.

Bij de studenten ging de mediaprijs naar Solar Team Twente, dat in oktober de Solar Challenge in Marokko won en daarmee veel belangstelling genereerde. Christoff Heunis was de promovendus die de meeste media-aandacht genereerde.

Richard Stevens was de meest succesvolle UT'er op social media. Zijn berichten op Twitter genereerden de meeste interactie.

Bekijk ook de uitreiking van de prijzen door collegevoorzitter Vinod Subramaniam.

Media-aandacht

In totaal was de UT, haar medewerkers en studenten in 2021 zo'n 8.500 keer in de media. Het aantal optredens in internationale media was daarbij net iets groter dan het aantal in nationale media. Niet verrassend werd de UT het vaakst genoemd op de website van de regionale krant, Tubantia: 413 keer. In de landelijke dagbladen kwam de UT het vaakst voor in de Volkskrant: 79 keer.

Het filmpje hieronder geeft een mooi inkijkje in de media-optredens van de UT'ers.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)