UTFaculteitenBMSNieuwsVICI onderzoek naar digitale leesvaardigheid en Change-Ability

VICI onderzoek naar digitale leesvaardigheid en Change-Ability

BMS-onderzoekers prof. dr. Erik Rietveld en prof. dr. Eliane Segers ontvingen dit jaar een Vici-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Beide onderzoekers hebben een deeltijd aanstelling bij de UT en zijn ook nog werkzaam voor een andere universiteit.

Digitale leesvaardigheid

Het onderzoek van Segers richt zich op het lezen van digitale teksten. De vele digitale teksten die we met z’n allen lezen heeft er wellicht voor gezorgd dat jongeren tegenwoordig “digital natives” zijn. Echter waarschuwen sommige experts dat jongeren steeds minder lang hun aandacht kunnen richten, waardoor ze niet langer tot diep tekstbegrip komen.

Segers gaat niet alleen onderzoeken hoe dit precies zit, maar ook kijken welke eigenschappen van digitale teksten het diep lezen bevorderen. “Digitale materialen bevatten kenmerken die impact hebben op het leesproces. Een boeklezer weet altijd waar in het boek hij zich bevindt. Met bijvoorbeeld hyperlinks – waarbij je van de een naar de andere plek in de tekst wordt gebracht – en bewegende teksten kan dit besef wegvallen”, legt Segers uit. Uiteindelijk zal Segers onderzoeken hoe digitaal begrijpend lezen het best onderwezen kan worden en daarbij de benodigde lesmaterialen ontwikkelen.

Change-Ability

Een tijdperk met steeds snellere veranderingen vraagt om een steeds groter collectief veranderingsvermogen. Socrateshoogleraar Rietveld doet onderzoek naar dit vermogen genaamd ‘Change-Ability’. Veel mensen, maar ook hele gemeenschappen vinden het moeilijk om verandering te realiseren en daarna ook vol te houden. “Zelfs als mensen weten dat overmatig zitten ongezond is, zijn we in een kantoor vol met bureaustoelen minder geneigd om in andere houdingen ons werk te doen”, vertelt Rietveld.

Rietveld zal onderzoeken welke belemmeringen gemeenschappen tegenkomen en proberen deze belemmeringen te verminderen. Dit wil hij bereiken door te leren van creatieve processen in de beeldende kunst en experimentele architectuur. “Naast filosoof ben ik ook medeoprichter van RAAAF, waarbij we in het project ‘The End of Sitting’ een fysiek denkbeeld voor de toekomstige werkplek hebben ontwikkeld”, zegt Rietveld.

Meer informatie

Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland, er is een bedrag aan verbonden van 1,5 miljoen euro. De titel van het project van prof. dr. Eliane Segers (hoogleraar Lezen & Digitale media aan de UT vanwege de Stichting Lezen, en hoogleraar Leren & Technologie aan de Radboud Universiteit) is ‘Kansen en uitdagingen in begrijpend lezen van digitale teksten’. De titel van het project van prof. dr. Erik Rietveld (Afdeling Wijsbegeerte en Amsterdam UMC) is ‘Change-Ability voor een snel veranderende wereld’.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)