UTFaculteitenBMSNieuwsDemissionair minister Ingrid van Engelshoven bezoekt theaterbelevenis Mindlab online
Bart Verhoeven

Woensdagavond 2 juni was het zover: het theaterstuk Mindlab was voor de tweede keer online te zien voor medewerkers van de Universiteit Twente. En demissionair minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) was erbij: “Indrukwekkend, wat een mooi stuk en wat goed dat dit initiatief genomen is,” vertelde zij in het nagesprek met de TheaterMakers Radio Kootwijk, rector Tom Veldkamp, initiatiefnemer Ellen Giebels (vice-decaan Onderzoek bij de Faculteit Behavioural, Management and Social Sciences) en andere medewerkers van de Universiteit Twente.

Van in het theater naar op een online platform

Het begon vorig jaar. In februari 2020 ging Mindlab – het theaterstuk dat het hart van de wetenschap raakt – in première. Mindlab moedigt aan stil te staan bij en te praten over dilemma’s, dromen en twijfels waar elke medewerker van een universiteit weleens mee te maken krijgt. De productie is, op initiatief van Ellen Giebels, ontwikkeld door TheaterMakers Radio Kootwijk - in samenwerking met Universiteit Utrecht en met subsidie van het Sociaal Fonds voor de Kennissector (SoFoKles). In februari en maart van vorig jaar Mindlab zes keer voor medewerkers in de Vrijhof, het theater op de campus van de UT. Ruim zeshonderd medewerkers hebben de voorstelling toen gezien. Daarna zou Mindlab op reis gaan en bijvoorbeeld de Universiteit Utrecht aandoen, om later – met vier voorstellingen - weer te zien te zijn voor medewerkers van de UT. Maar zover kwam het niet – de coronapandemie brak uit. Daarom heeft de UT begin dit jaar Mindlab Online ontwikkeld: een meeslepende filmregistratie van de theaterproductie. Mindlab Online neemt je mee in de wereld van de universiteit, maar dan vanuit je eigen huis.

Rector Tom Veldkamp over Mindlab:

“Een cultuur veranderen, dat gaat niet snel. Maar we zetten belangrijke stappen. En Mindlab helpt hierbij – net als ons Active Bystander-trainingsprogramma. Mindlab zorgt dat met elkaar praten over moeilijke onderwerpen makkelijker wordt.”

Mindlab inspireert en laat je nadenken

Mindlab is een krachtige inspiratiebron voor iedereen die werkt bij de universiteit – voor iedereen die met hart en ziel een groot deel van zijn leven deelt binnen de universiteit. Mindlab houdt je een spiegel voor. Regisseur bij TMRK, Walter Supèr: “En ja, dan schuurt, piept en kraakt het soms, maar dat is ook nodig om tot veranderingen te komen.” Mindlab maakt indruk, ook online. Dat blijkt wel uit de reacties van medewerkers in de online nagesprekken: “Fantastisch, realistisch, griezelig” en “Food for thought”. Docent Winnie Dankers: “Wow, dat kwam binnen. Alles was zo herkenbaar, behalve de namen van de personages dan. ” Demissionair minister Van Engelshoven hoopt dat “Mindlab een krachtige impuls kan geven aan bijvoorbeeld alle initiatieven die – in Nederland en in Europa – genomen worden om het werk van wetenschappers breder te erkennen en te waarderen. ”

Reis door de wetenschapswereld

Mindlab Online is (voorlopig) nog een keer te zien voor medewerkers van de UT, op 8 juni. In het najaar hopen we dat Mindlab weer ‘live’ te zien kan zijn – voor medewerkers van de Universiteit Utrecht bijvoorbeeld. Natuurlijk hopen we dat Mindlab uiteindelijk voor iedereen die werkt in de academische wereld een inspiratiebron wordt, zodat we met elkaar blijven praten over en werken aan dat wat we belangrijk vinden in ons werk. Initiatiefnemer Ellen Giebels sluit af met: “Het is zo mooi om te zien dat Mindlab doet wat ik voor ogen had: er wordt meer met elkaar gepraat, naar elkaar geluisterd en actie ondernomen. Ik merk dat echt. Ik ben blij dat Mindlab later dit jaar ook te zien is bij andere universiteiten, zoals bij de Universiteit Utrecht.”

Op www.utwente.nl/mindlab vind je alle informatie over Mindlab.

drs. L. Pasqual - van der Landen (Linda)
Beleids- en communicatieadviseur Diversiteit | Gelijkwaardigheid | Inclusie | Integrale veiligheid