UTFaculteitenBMSNieuwsPatricia Reyes Benavides wint TGS Award 2019
Fokke Eenhoorn

Patricia Reyes Benavides wint TGS Award 2019

Patricia Reyes Benavides, onderzoeker aan de UT (faculteit BMS) heeft de TGS Award van 2019 gewonnen. De TGS Award is bedoeld voor getalenteerde en ambitieuze UT-masterstudenten die willen promoveren. Ze nam de Award op maandag 2 september in ontvangst tijdens de Opening van het Academisch Jaar van de Universiteit Twente. De prijs die Reyes ontvangt, bestaat uit een cheque van 2.500 euro die zij mag besteden aan een opleiding of uitwisseling tijdens haar onderzoek.

Reyes: "Mijn onderzoek richt zich op de rol die internetplatformen spelen bij het opzetten van internationale activisme-netwerken om klimaatverandering aan te pakken. De analyse komt tot stand door het samenbrengen van historische en filosofische benaderingen met als doel te reflecteren op het politieke aspect van de interacties tussen mens en technologie. In mijn onderzoek beantwoord ik de volgende vragen: Hoe kan de kloof tussen post-fenomenologie en de wereldwijde geschiedenis van technologie worden gedicht om het politieke aspect van de interacties tussen mens en technologie te begrijpen? En hoe beïnvloedt lokaal gebruik van internetplatformen voor het opzetten van activisme-netwerken de wereldwijde beweging tegen klimaatverandering?”

Reyes rondde haar masteropleiding Philosophy of Science, Technology and Society af in juli 2018. Voordat ze het onderzoek in ging, werkte Reyes drie jaar als technologisch ontwerper van landbouwtechnologieën. Tijdens haar masteropleiding was ze onder meer actief als columniste en schreef ze voor U-Today. Deze verschillende ervaringen integreerde Reyes vervolgens in haar onderzoek om een bredere kijk te krijgen op de impact van technologische ontwikkelingen op de maatschappij en het milieu, vooral met betrekking tot de media en communicatie.

Dit jaar waren er zes kandidaten die hun onderzoeksvoorstellen mochten presenteren. Uit deze zes kandidaten werd Reyes unaniem gekozen. De jury was zeer onder de indruk van haar uitstekende presentatie. Daarnaast bleek Reyes op ieder gebied over de juiste kennis te beschikken en gaf ze goed doordachte antwoorden, zonder daarbij tekortkomingen of problemen te bagatelliseren. Het viel de jury ook op dat ze een echte wereldburger is. En iemand die zich op indrukwekkende wijze heeft ontwikkeld van ingenieur naar wetenschapsfilosoof, waarbij ze uitdagingen als haar column in U-Today niet uit de weg is gegaan.

Twente Graduate School
De jury van de TGS award bestond uit dr. Paul van Dijk (voorzitter van de TGS), dr. Ruchi Bansal, prof. Andre de Boer, prof. Ariana Need, prof. Andy Nelson en prof. Tom Veldkamp. De jury werd ondersteund door dr. Anne Dijkstra.