UTFaculteitenBMSNieuwsTwee promotietrajecten en IMPULS-project toegekend aan de vakgroep ELAN

Twee promotietrajecten en IMPULS-project toegekend aan de vakgroep ELAN Twee promotietrajecten vakdidactiek medische fysica en nanochemie

Het DUDOC-bèta programma van het Ministerie van Onderwijs biedt eerstegraads leraren in de exacte vakken de mogelijkheid, om naast hun aanstelling in het voortgezet onderwijs gedurende 4,5 jaar drie dagen per week een bètadidactisch promotieonderzoek uit te voeren.

Binnen een promotietraject zal een digitaal programma worden ontwikkeld waarmee leerlingen aan adaptieve opdrachten uit de medische fysica kunnen werken en waarbij zij en hun leerkrachten feedback krijgen. Leerkrachten zullen geschoold worden in het gebruik van de feedback. De interventie zal op haar effectiviteit geëvalueerd worden waarbij de centrale vraag is: In hoeverre bevordert het gebruik van feedback en adaptieve opgaven de ontwikkeling van strategische kennis binnen het vak medische fysica?

Binnen het tweede promotietraject zal onderzoek gedaan worden naar de vakdidactiek van nanochemie. Daarbij worden drie modules voor de bovenbouw VWO ontwikkeld, uitgaande van hedendaags onderzoek in de nanochemie:

(1) tissue engineering
(2) targeted drug delivery
(3) reporter substrates

Vakdidactische elementen uit de biochemie, redox en de organische chemie worden geïdentificeerd en toegankelijk gemaakt met behulp van deze leermiddelen. Ook wordt onderzoek gedaan naar hoe docenten deze leermiddelen gebruiken, evenals naar de opbrengsten van gebruik voor zowel docenten als leerlingen.

IMPULS
In het tweejarige bètadidactiekproject IMPULS ontwerpt ELAN samen met bèta/techniek onderzoeksgroepen van de UT, VO-docenten en studenten nieuwe lesstof. Hierbij wordt onderzoek gedaan naar het leren van concepten in hedendaagse onderzoekscontexten. Er wordt daarbij samengewerkt met de onderzoeksgroepen van Vanessa Evers (robotica), Albert van den Berg (lab on a chip), Richard Boucherie (wachtrijen, speltheorie), Jurriaan Huskens (nanochemie) en Alexander Brinkman (kwantumfysica).