UTAlumni NetwerkNieuwsYsbrand Wijnant en Eric de Vries winnen Van den Kroonenbergprijs 2021

Ysbrand Wijnant en Eric de Vries winnen Van den Kroonenbergprijs 2021

De oprichters van 4silence Ysbrand Wijnant en Eric de Vries winnen dit jaar de Van den Kroonenbergprijs. Deze ondernemersprijs wordt jaarlijks uitgereikt door het Universiteitsfonds Twente. Dit jaar tijdens de Grand Finale van de UT Entrepreneurial Challenge 2021. De prijs gaat naar ondernemers die hebben bewezen dat hun UT-spinoff bestaansrecht heeft. 4Silence ontwikkelt en levert geluidsreducerende producten langs wegen en spoorbanen.

Het bedrijf is ontstaan uit onderzoek op de Universiteit Twente. Het basisidee ontstond in 2007-2008. Ysbrand Wijnant werkte in de UT-vakgroep Technische Mechanica van Professor Tijdeman. Hij ontdekte hoe geluid, geluid kon beïnvloeden. Wijnant legde samen met de UT de ideeën vast in een Octrooi dat in 2009 is verkregen. Met behulp van NovelT is rond dit octrooi de onderneming 4silence ontstaan.  In de afgelopen jaren is de technische en economische levensvatbaarheid bewezen gezien de huidige marktpositie, de klanten, de omzet- en resultaatontwikkeling. Het bedrijf ontwikkelde zich stabiel en er zijn duidelijke keuzes gemaakt waardoor een stevige positie is neergezet in de markt. Ysbrand Wijnant als CTO en Eric de Vries als CEO vormen gezamenlijk het koppel dat deze onderneming richting geeft.

4Silence

4Silence ontwikkelt en levert geluidsreducerende producten die worden aangebracht langs wegen en spoorbanen. Deze producten buigen het geluid omhoog waardoor omliggende woonwijken minder overlast ervaren. Europese wetgeving stelt harde eisen aan geluid: 50dB voor alle nieuwe wegen, max 65dB voor alle bestaande wegen.

VAN DEN KROONENBERGPRIJS

De Van den Kroonenbergprijs voor jong ondernemerschap is bestemd voor een ondernemer met een duidelijke band met de Universiteit Twente en die zich heeft bewezen door goed ondernemerschap. Dit wordt beoordeeld door een jury met ondernemers en UT-onderzoekers. De prijs is een eerbetoon aan de vroegere rector magnificus Harry van den Kroonenberg, die aan de wieg stond van het ondernemende karakter van de Universiteit Twente. De prijs, die dit jaar voor de 37e keer namens het Universiteitsfonds Twente wordt uitgereikt, bestaat uit een geldbedrag van 4.500 euro en een award, vervaardigd door Mohana van den Kroonenberg.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)