UTAlumni NetwerkNieuwsTerugblik Twente Alumni Lezingen 2021

Terugblik Twente Alumni Lezingen 2021

De derde editie van de Twente Alumni Lezingen 2021 zit erop! Waar we gebruikelijk met verschillende UT-onderzoekers het land ingingen om lezingen te verzorgen, werd het dit jaar om welbekende redenen een online editie. Hoewel de fysieke borrel met bitterballen ontbrak, was het toch een groot succes. We kijken dan ook terug op een mooi evenement met meer dan 150 deelnemers én veel positieve beoordelingen.

Op 4 maart trapte Renske van Wijk (PhD’14) de lezingen af. Renske is projectleider bij het UT TechMed Centre en gaf de aanwezige alumni een kijkje in haar project TOPFIT Citizenlab. In dit lab ontwikkelt ze samen met inwoners van Twente nieuwe manieren van gezond leven. In haar presentatie ging ze met name in op het fenomeen citizen science: wat is het, wat kunnen we ermee en wat voegt het toe aan de reguliere wetenschap? Ben je geïnteresseerd in Renske’s verhaal? Bekijk de lezing dan hier terug.

Op 9 maart kwam Sandor Löwik aan het woord. Deze voormalige UT-docent Innovatiemanagement, is de programmacoördinator bij Energietuinen Nederland. Dit project wil laten zien hoe energiewinning goed kan worden ingepast in het landschap en zelfs van toegevoegde waarde kan zijn voor bijvoorbeeld de biodiversiteit. Energietuinen Nederland zal hiervoor vanaf maart versterkt worden door een groep ECIU U studenten die een door Sandor geformuleerde challenge aangaan: het ontwikkelen van bedrijfsmodellen waarin de nadruk ligt op het stimuleren van de multifunctionaliteit van zonneparken en het vergroten van de biodiversiteit van het betreffende landschap. Benieuwd naar wat Sandor nog meer heeft verteld? De lezing van Sandor bekijk je hier.

Als laatste, op 11 maart, betrad Katja Egorova het virtuele podium met haar lezing over burgers ‘die meer zijn dan slechts sensoren’. Katja is onderzoeker bij de ITC-faculteit en werkt net als Renske in de citizen science. Katja houdt zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe manieren om mensen te betrekken bij de wetenschappelijke processen. Manieren die verder gaan dan alleen dataverzameling. Tijdens haar lezing gaf Katja voorbeelden van citizen science onderzoek bij ITC en kwam ze met tips voor alumni die graag willen participeren in citizen science projecten. Het hele verhaal van Katja kun je hier terugkijken.

Mijn complimenten voor jullie organisatietalent en enthousiasme. Het is een genoegen te ervaren dat het alumni netwerk op deze manier verzorgd wordt.

Elke lezing werd afgesloten met een virtuele borrel waarin alumni in kleinere groepen, ingedeeld op studiejaar, konden napraten. Met een beetje geluk kwam je een oud-studiegenoot tegen, maar sowieso was het leuk om mooie herinneringen te delen. De 20 minuten die voor elke borrel gereserveerd waren, vlogen dan ook om!

Ik had niet verwacht dat die virtuele borrel zo leuk zou zijn, dat je generatiegenoten treft en met elkaar herinneringen ophaalt, maar ook van elkaar hoort, wat ze gedaan hebben in hun werkzame leven en nu doen.

Over welk onderwerp zou jij wel eens een lezing willen bijwonen? Laat het ons vooral weten via alumni@utwente.nl en wie weet staat dit onderwerp dan in de line-up van de volgende Twente Alumni Lezingen.

Hopelijk mogen we jou ook (weer) eens verwelkomen op een van onze volgende evenementen, online óf fysiek! Check onze eventkalender!