UTAlumni NetwerkNieuwsHet eerste commencement address in Nederland

Het eerste commencement address in Nederland

Om afgestudeerden feestelijk welkom te heten in het UT-alumninetwerk, organiseerde  het Alumnibureau in samenwerking met Studium Generale en het DesignLab het eerste Commencement Address in Nederland ooit.

Normaal gesproken gaat afstuderen gepaard met feestjes en ceremonies. Dat gaat de  studenten die in deze tijd hun diploma halen allemaal langs de neus. En de laatste maanden waren al niet zo gemakkelijk in deze Coronatijd. Daarom nam het Alumnibureau samen met Studium Generale en het DesignLab het initiatief om een Commencement Address te organiseren. In de Verenigde Staten organiseren universiteiten elk jaar zo'n event voor afgestudeerden. Het idee van zo’n Commencement Address is dat de afgestudeerde studenten als volwaardige academici welkom worden geheten in de academische gemeenschap! Een door de wol geverfde spreker, vaak een alumnus, geeft de kersverse alumni wijze raad mee nu ze aan dit nieuwe hoofdstuk in hun leven beginnen. Mogelijk is dit de start van een nieuwe traditie. De Universiteit Twente is de eerste universiteit in Nederland die zo’n Commencement Address organiseert.

Nieuwe alumni en alle overige leden van de UT-community kunnen zich nu online laten inspireren door twee oud-UT’ers die vol in de maatschappij staan en ‘High Tech, Human Touch’ ademen: wetenschapsjournalist Diederik Jekel (TN ’10) en diplomaat Tony Agotha (BSK ’95), lid van het kabinet van Frans Timmermans, de vicepresident van de Europese Commissie. In hun Commencement Address, opgenomen op 26 juni, richten zij zich op drie thema’s: het Twente-DNA, hun inspiratiebronnen en welk advies zij zelf graag hadden gekregen op de dag van hun afstuderen.

Twente-DNA

Diederik Jekel vertelt in het eerste deel van zijn toespraak met veel humor over hoe mensen geneigd zijn te denken dat hun eigen groep (of studie) beter is dan een andere groep. Omdat hij op de campus veel activiteiten deed buiten zijn studie om, ontmoette hij ook mensen uit andere vakgebieden. Die daagden hem uit om kritisch naar zijn eigen ideeën te kijken. Als hij in zijn eigen kleine wereldje was gebleven en die ontmoetingen niet had gehad, had hij nooit het werk kunnen doen dat hij vandaag de dag doet. Daarom doet hij een dringende oproep aan kersverse alumni: ‘If you’re high tech, go for human touch, and vice versa

Ook Tony Agotha breekt een lans voor een breed blikveld. Het is belangrijk om een probleem niet alleen vanuit technologisch perspectief te bezien, want de sociale, economische, ethische, juridische en politieke kant zijn net zo relevant. Wie daartoe bereid is, kan met zijn technologische kennis een belangrijke maatschappelijke bijdrage leveren. Tony raadt alle afgestudeerden aan om het typische Twente-DNA – de blik van de buitenstaander, de onconventionele manier van denken, jezelf kunnen zijn – mee te nemen de samenleving in. Want dat is van toegevoegde waarde, waar je ook komt en met wie je ook werkt.

Inspiratie en advies

In het tweede deel van hun toespraken vertellen de sprekers over hun inspiratiebronnen en hun kompas bij het navigeren door het (werkende) leven. Het kompas van Diederik Jekel is een uitgangspunt waaraan hij zich altijd probeert te houden: realiseer je dat niemand, ook jij niet, dé oplossing heeft. We moeten de wereld samen een betere plek maken, en dat begint met beter luisteren. Hij deelt verhelderende inzichten in hoe we beter kunnen communiceren.

Tony Agotha wordt geïnspireerd door de mensen om hen heen. Hij bewondert ze om hun moedige, onconventionele beslissingen, omdat ze hun hart volgen, geduldig of kritisch zijn en om hun kracht. Ook geeft hij het geheim prijs van een vriend van hem, die ondanks eindeloos veel ongeluk in zijn leven veerkrachtig blijft.

De twee sprekers ronden hun Commencement Address af door de virtuele toehoorders het advies te geven dat ze hun jongere zelf zouden geven op de dag van hun afstuderen. Diederik Jekel zoekt zijn inspiratie in een kippenstal en heeft de volgende wijze raad: ‘Be no chicken.’ Het advies van Tony Agotha komt uit even verrassende hoek, namelijk van het honkbalveld: ‘Probeer niet altijd een homerun te slaan, want dan verkramp je.’

Voor wie wil weten wat deze orakels precies over kippen en honkballen zeiden, nog een laatste advies: schenk jezelf een feestelijk glas champagne in, ga lekker in je luie stoel zitten en geniet van de video!