UTAlumni NetwerkNieuwsZANDBAK VOOR WEBSITEBOUWERS

ZANDBAK VOOR WEBSITEBOUWERS

DOOR Hans van Eerden FOTOGRAFIE Rikkert Harink

Interactieve sites zoals webshops of social media zijn complex om te bouwen. Voor het programmeren van alle interfaces maakte Facebook een eigen tool, React. Die open source tool is ook weer ingewikkeld. Dat merkte UT-student Ives van Hoorne toen hij na het vwo in 2015 bij de online veiling website Catawiki in Assen kwam. Hij programmeerde er een jaar lang, gevolgd door drie maanden backpacken in Zuidoost-Azië. Hij bleef parttime bij Catawiki werken en begon aan de UT de studie Technical Computer Science. “Het theoretische deel vond ik gaaf, de programmeeropdrachten waren heel basic.”

Van Hoorne had tijd over voor de ontwikkeling van CodeSandbox voor React-gebruikers. De tool biedt een eenvoudige online editor en een omgeving voor samenwerken en experimenteren, de zandbak, bij codeontwikkeling. Samen met studiegenoot Bas Buursma begon Van Hoorne de gelijknamige onderneming. De website trekt een half miljoen bezoekers per maand, van wie 700 betalend. Grote hightechbedrijven toonden interesse en er kwamen al voorstellen voor overname. “Maar wij vinden het interessanter om met een start-up veel ervaring op te doen. We willen van CodeSandbox een standaard-tool voor websitebouwers maken.”

In oktober won Van Hoorne de More than a Degree Award voor ‘meest ondernemende student’, uitgereikt door de Student Union. Student is hij nu op een laag pitje, ondernemer bijna fulltime. Sinds kort met support van UT’s bekende TOP-regeling. “Die helpt ons om rustig naar verdere financiering te zoeken.” De zandbak is CodeSandbox inmiddels wel ontgroeid.

(Voor meer informatie: ivesh.com , codesandbox.io)

Dit artikel kun je lezen in het UT Alumni Magazine winter 2018/2019.