UTAlumni NetwerkNieuwsTECHNIEK EN MENS IN ÉÉN DROOMBAAN

TECHNIEK EN MENS IN ÉÉN DROOMBAAN

Hij zit aan tafel met Toyota en andere grote autobedrijven om sensorsystemen te verkopen die lichaamsbeweging digitaal in kaart brengen. Hij vliegt de halve wereld over om klanten te bezoeken in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Peter Hartman werkt als business developer bij Xsens Technologies in Enschede.

DOOR Frederike Krommendijk FOTOGRAFIE Rikkert Harink

Hartman studeerde biomedische technologie aan de Universiteit Twente. In dat vakgebied was niet direct werk te vinden in de regio. Daarom solliciteerde hij bij machinebouwer VDL ETG in Almelo. “Ik had het er naar mijn zin en ik deed naast engineering ook veel ervaring op met sales. Dat sloot weer mooi aan op de master communicatie die ik deels volgde. Maar het biomedische bleef trekken. Via een headhunter kwam ik bij Xsens terecht. Een schot in de roos. De combinatie techniek en mens past perfect bij mij.” In zijn baan als business developer kan hij zijn verkoopkwaliteiten én zijn biomedische kennis kwijt op een steenworp afstand van zijn oude universiteit.

“Xsens maakt systemen waarmee je lichaamsbeweging door sensoren digitaal zichtbaar maakt. Dat kun je gebruiken voor ergonomie in bedrijven, maar ook voor topsporters of animatie. Het eerste jaar ben ik onder andere in gesprek geweest met NOC-NSF voor toepassingen in de sport. Nu concentreer ik mij op bedrijven die de ergonomie voor hun personeel willen verbeteren.”

Grote klanten zijn onder andere de autofabrieken van Toyota. “Je kunt je voorstellen dat die bedrijven graag de ergonomie van hun productieproces willen verbeteren. Met onze sensoren meet je de gewrichtshoeken ten opzichte van elkaar. Simpel gezegd: hoe je beweegt. Dat kan met complete pakken, maar ook met losse sensoren die met klittenband worden bevestigd. De bewegingen worden zo digitaal zichtbaar. Een automerk kan bijvoorbeeld van werknemers aan de lopende band meten hoe ze bewegen en aan de hand van die gegevens het productieproces optimaliseren. Misschien moet een loopafstand korter of een lopende band hoger. Zo voorkom je ziekteverzuim en is eventueel ook tijdwinst te boeken.”

Het systeem kan ook mooie resultaten geven in de medische sector, bijvoorbeeld als van een patiënt het looppatroon moet worden geanalyseerd. “De sensoren verzamelen een hele box aan data die je dan kunt vergelijken met iemand met een normaal looppatroon. Dat is bijvoorbeeld voor klinische universiteiten interessant. We proberen met de klanten mee te denken hoe ze het systeem het beste kunnen gebruiken. We bouwen een band op met de klant. Als we bijvoorbeeld een nieuwe software-release hebben, mogen onze klanten die eerst gebruiken, waardoor wij weer feedback van hen krijgen om het product nog verder te verbeteren. Dat is een mooie wisselwerking.”

Peter heeft een ‘prachtjob’, vindt hij zelf. Bijkomend voordeel is dat hij veel van de wereld ziet, maar als rasechte Rossumer in Twente kon blijven. Bij de UT werkt Xsens onder andere als sponsor mee aan het Wearable Robotics Lab. “En we krijgen ook afstudeerders hier. Ik heb zo nog steeds een band met de UT. We proberen natuurlijk de beste mensen van daar bij ons te krijgen. Met name aan software-engineers en goede salesmensen is een schreeuwend tekort. De werksfeer is bij Xsense goed, het is net een grote familie. Nieuwe enthousiastelingen zijn van harte welkom.”

Dit artikel kun je lezen in het UT Alumni Magazine winter 2018/2019.