UTAlumni NetwerkNieuwsTechnische opleidingen Universiteit Twente in de lift

Technische opleidingen Universiteit Twente in de lift

Een sterke stijging van het aantal studenten dat kiest voor een technische opleiding en een flinke groei van het aantal internationale studenten: in een notendop de ontwikkeling van het studentenbestand van de Universiteit Twente.

Het zijn de meest in het oog springende cijfers in het onderwijsdatabestand 1cHO, dat op 30 januari werd gepubliceerd. De Universiteit Twente verwelkomde in het collegejaar 2016-2017 1.963 nieuwe bachelorstudenten en 1.127 nieuwe masterstudenten. De toename van de instroom in de bachelor in vergelijking met het jaar daarvoor ligt hoger dan het landelijk gemiddelde, 22,8 procent versus 7,8 procent. In de master lag de toename landelijk op 2,0 procent, op de UT zelfs op 17,2 procent.

Sector Techniek

Belangrijke factor in de groei van de Universiteit Twente is de toename van het aantal studenten dat kiest voor een opleiding in de sector Techniek. Landelijk groeide het aantal studenten dat voor een bacheloropleiding in de techniek koos 2,5 procent. Bij de Universiteit Twente is dit aantal met 7,5 procent gestegen. Bij de masteropleidingen is een zelfde trend waarneembaar. Ook in de opleidingen in de sector Gedrag en Maatschappij was een sterke toename te zien, voornamelijk veroorzaakt door de sterke stijging bij de opleiding Psychologie.

Toename van het aantal afgestudeerden met een technisch profiel is nodig, ziet Victor van der Chijs, collegevoorzitter van de Universiteit Twente: “De vraag naar technisch opgeleide afgestudeerden neemt toe. Niet alleen binnen de technische sector maar ook juist daar buiten, zoals in de gezondheidszorg. Met de groei van het aantal studenten kunnen we in die behoefte voorzien. De toename van het aantal aanmeldingen voor technische studies laat zien dat ook studenten de kansen die daar voor hen ontstaan erkennen en waarderen.”

International classroom

De instroom van internationale studenten nam met 73,5 procent toe. Een groot deel daarvan is toe te schrijven aan de internationale instroom in de bachelor. Afgelopen zomer nam het aantal bacheloropleidingen dat in het Engels wordt gegeven met nog eens zes opleidingen toe.

Van der Chijs is tevreden met de internationale instroom, die past binnen de koers van de UT: “Het werkveld van toekomstige afgestudeerden wordt volledig internationaal. Kennis wordt ontwikkeld in en voor een internationale context samen met internationale partners, gericht op de grote maatschappelijke uitdagingen. We willen een universiteit zijn waar de inhoud en vorm van het onderwijs in een internationale context plaatsvindt, met een gemêleerde internationale populatie van studenten en medewerkers.”

Over 1cHO

Het onderwijsdatabestand 1cijferHO is hét bronbestand voor alle cijfers met betrekking tot onderwijs en studenten en komt jaarlijks in januari beschikbaar. Het ministerie van OCW, DUO, CBS, HBO-Raad en VSNU werken hierin samen. Hiermee komen cijfers over instroom, ingeschrevenen, diploma’s beschikbaar. Op basis hiervan kunnen rendementen, studieduur en uitval worden berekend.