Hoe kun je de ervaringen van studenten evalueren? Welke activiteiten zou je in kunnen zetten? Hieronder vind je een lijstje met evaluatieactiviteiten. Als je verdere uitleg, voorbeelden van formats of tips voor de verslaglegging over een specifieke evaluatieactiviteit wilt, klik dan de desbetreffende activiteit aan. | |
Activiteit | Met een kleine groep studenten een of meerdere gesprekken voeren over de module aan de hand van vragen of aandachtspunten. |
Doel | Verkrijgen van gedetailleerde informatie van studenten over hoe de module door hen wordt ervaren. |
Voordeel | Kan in relatief weinig tijd gebeuren; je kunt veel en diepgaande informatie verkrijgen; je kunt doorvragen bij onderwerpen die meer aandacht verdienen. |
Nadeel | Je bevraagt maar een kleine groep studenten. Is dit een representatieve steekproef? |
Organisatie | Aandachtspunten: samenstelling panelgroep; aantal gesprekken; gespreksleider; verslaglegging. |
Wanneer | Afhankelijk van de aandachtspunten; over het algemeen effectief vanaf de derde week van de module. De module moet namelijk al wel enigszins op gang zijn voordat ervaringen gedeeld kunnen worden. |
Activiteit | Studenten (een groep of alle) gedurende de module hun tijdsbesteding (studietijd) laten bijhouden. |
Doel | Door studenten tijd te laten schrijven verkrijg je informatie over de studielast, studeerbaarheid, pieken en dalen tijdens de module en/of specifieke studieactiviteit versus tijdsbesteding. |
Voordeel | Geeft gedetailleerd zicht op knelpunten in de tijdsbesteding. |
Nadeel | Vergt veel discipline van de studenten om dit bij te houden. |
Organisatie | Aandachtpunten: samenstelling groep; instrumentarium; verslaglegging. |
Wanneer | Deze evaluatie activiteit kan te allen tijde van de module worden ingezet. |
Activiteit | Studenten (een groep of alle) een vragenlijst in laten vullen. |
Doel | Relatief snel een grote doelgroep bereiken om globale informatie te verkrijgen over de module. |
Voordeel | Je kan een grote groep studenten bevragen. |
Nadeel | De respons is soms erg laag en je kunt voornamelijk alleen gesloten vragen stellen. |
Organisatie | Aandachtspunten: instrumentarium; moment van afname; hoeveelheid vragen; verslaglegging. |
Wanneer | Deze evaluatieactiviteit zou je vanaf week twee in kunnen zetten. |
Activiteit | Studenten (een groep of alle) aan het einde van een bijeenkomst een paar vragen stellen. |
Doel | Tijdens de module snel informele feedback te krijgen van de studenten. |
Voordeel | Je krijgt snel en informeel feedback van de studenten en de activiteit kost niet veel tijd. |
Nadeel | Je evalueert niet een heel moduleonderdeel, maar bijvoorbeeld één (tutor)bijeenkomst. |
Organisatie | Aandachtspunten: hoeveelheid vragen; instrumentarium. |
Wanneer | Dit soort evaluatie activiteiten kunnen te allen tijde van de module worden ingezet. |