verslaglegging

Wat moet er in het verslag?
De evaluatieonderwerpen van het gesprek vormen het uitgangspunt voor de structuur van het verslag. Dit zijn de onderwerpen die je tijdens het panelgesprek hebt besproken (bv. inhoud, uitvoering, toetsing, materialen etc.).
Het is belangrijk dat het evaluatieverslag een duidelijk geheel vormt en dat het onderscheid tussen observaties (feiten) en meningen duidelijk naar voren komt. Dit kun je op twee manieren doen:

De feiten en meningen zijn de conclusies van de evaluatie. De aanbevelingen dienen hier weer consistent mee te zijn. Een goed voorbeeld van consistentie is:
roosters tussentijds veranderd (observatie) --> rommelige module (mening) --> roosters niet tussentijds veranderen of hier beter over informeren (aanbeveling).

Observatie:
wat heb je gezien/gehoord. Objectief beschreven
Interpretatie: welke betekenis geef je dat? Eigen mening
Suggestie: hoe kan het beter? Concrete aanbevelingen

Soms worden er door de studenten aanbevelingen gedaan zonder aan te geven waarom of wat het probleem is. Het is belangrijk dat je als gespreksleider dan doorvraagt, anders kun je de aanbeveling niet overnemen. Want:

Let op: een panelgesprek is een steekproef, houdt hier rekening mee in het verslag. Gebruik aanzetten als:

Tips voor de verslaglegging

(Bron: van der Blij, M. (2012). Handleiding voor het voorzitten en notuleren van panelgesprekken).