UTFacultiesEEMCSWelcome at Educational Quality EEMCSResultsEEMCS Educational Seminars#18: Team Based Learning – a new didactic concept – the first results

Team Based Learning – a new didactic concept
– the first results

Mark Bentum (opleidingsdirecteur Electrical Engineering)   hield op 16 november 2016 een inleiding op het onderwerp. Hij baseerde zich op ervaringen van hem zelf en van Erik Faber.

Mark is een van de drie EWI-opleidingsdirecteuren die de Leergang Onderwijskundig Leiderschap hebben gevolgd. In het kader daarvan heeft hij o.a. bij de University of Bradford kennis gemaakt met Team-Based Learning (TBL). TBL is volgens Mark een van vele methoden die tot doel hebben dat studenten actiever worden en daardoor betere leerresultaten behalen. Met een praktische opdracht (een test bestaande uit 5 multiple choicevragen) liet hij de aanwezigen kennis maken met deze werkvorm.

Zie voor meer detail de sheets. Hier vermelden we nog de conclusies:

 Rom Langerak vatte de werkvorm als volgt samen:

  1. Studenten bereiden de onderwijssessies voor dankzij een incentive (bonuspunt)
  2. De studenten krijgen snel feedback die duidelijk maakt of ze de stof begrepen hebben
  3. Er is sprake van groepswerk (discussie in teams)

Rom vroeg welke van deze aspecten de "grote motor" is die leidde tot betere leerresultaten. Mark noemde het feit dat studenten van dag 1 af aan het werk gaan. Volgens Erik is het gebruik maken van het momentum van de toets om te leren (ipv de gebruikelijke grote hoeveelheid toetsen) heel belangrijk.

Mark liet nog weten dat hij in maart 2017 een presentatie geeft tijdens de TBL annual conference in Orlando.