UTFacultiesBMSDept HBEETMExecutive educationB-B Marketing ‘Succesvol Servitiseren’

B-B Marketing ‘Succesvol Servitiseren’

SERVITISEREN VOOR WAARDECREATIE

De master course B-B Marketing focust op ‘succesvol servitiseren’ en helpt jouw organisatie met het ontwikkelen van een impactvolle servitiseringsstrategie die de marktpositie van jouw organisatie duurzaam verbetert.

DE MEERWAARDE VAN SERVITISEREN

Servitiseren gaat om het uitbreiden van het aanbod met slimme diensten om zo de marktpositie te verstevigen én de klant echt iets extra’s te kunnen bieden.

Smart industriële technologieën bieden een enorme kans voor succesvol servitiseren. Servitisering is een trend. Maar vergis je niet, het is een strategische keuze die flinke gevolgen heeft voor de organisatie zelf én voor het ecosysteem waar de organisatie deel van uitmaakt. Transformeren van een product- naar een service-centrische organisatie is een operatie die vraagt om durf, strategisch inzicht en kennis van de toepassingsmogelijkheden in de organisatie. Niet voor niets zijn de verschillen in de praktijk groot: sommige organisaties zijn al ver in het transformatieproces en hebben met hun service aanbod een sterke positie in de markt verworven, terwijl andere organisaties nog zoeken naar de juiste aanpak.

Rolls Royce Aviation en Koninklijke Ahrend zijn toonaangevend in hun industrie en laten de potentie van servitisering zien.

Voor vliegtuigenbouwer Rolls Royce Aviation is het produceren en leveren van moderne straalmotoren al lang geen kernactiviteit meer. Het overgrote deel van hun omzet komt van diensten, waarvan TotalCare® de meest prominente is. Dit onderhoudspakket ontzorgt vliegtuigmaatschappijen bij het onderhoud en het verantwoord gebruik van de motoren. De sensoren in de motor wisselen tijdens een vlucht in real time terabytes aan data uit, op basis waarvan Rolls Royce het gebruik optimaliseert en het onderhoud kan voorspellen. Klanten merken hier niets van. De grote hoeveelheden data die zo worden gegenereerd vormt een bron voor innovaties, om uiteindelijk klanten te faciliteren van waarde.

Koninklijke Ahrend, oorspronkelijk een meubelfabrikant, verschuift ook van sec het ontwikkelen, produceren en verkopen van kantoormeubilair naar het leveren van oplossingen, namelijk het ‘vitaliseren van werkplekken’. De herdefiniëring van hun strategie, van producten naar service, en de transitie hiervan, is volledig marktgedreven. Klanten vragen namelijk niet meer om meubilair alleen. Deskundigheid en advies, uiteraard ondersteund met de juiste product – service combinaties, zijn nu dominante klantbehoeften. Momenteel draait de strategie van Koninklijke Ahrend daarom steeds meer om het bieden van systeemoplossingen, sterk ondersteund door allianties en partnerships, om zo waardecreatie van de klant te voorzien.

EEN MASTER COURSE VOOR SUCCESVOL SERVITISEREN

Voor al die organisaties die hulp kunnen gebruiken bij hun transformatie heeft de Universiteit Twente de B-B Marketing master ‘succesvol servitiseren’ ontwikkeld. In 10 weken helpen docenten in strategische marketing, business coaches en studenten van de masteropleiding Business Administration van de faculteit Behavioural, Management and Social Sciences (BMS) jouw organisatie met het ontwikkelen van een impactvolle servitiseringsstrategie die de marktpositie van jouw organisatie blijvend verbetert.

Centraal staat de combinatie van wetenschappelijke kennis en concrete praktische casuïstiek: waar lopen deelnemers tegenaan en welke oplossingen zijn er? Thema’s die aan bod komen zijn:

“Het vertalen van vooruitstrevende kennis op het gebied servitisering naar de praktijk, gecentreerd rondom en toegepast op challenges van organisaties. Dat is waar het om gaat in de mastercourse B-B Marketing.”



Dr. Yasin Sahhar, Assistant Professor Marketing & Service Research
Vakgroep Entrepreneurship & Technology Management, Universiteit Twente


GESTUURD OP concrete resultaten

Deelnemende organisaties werken samen met een team van vijf bedrijfskundestudenten (van de opleiding Master Business Administration) aan een organisatievraagstuk. Het gekozen organisatievraagstuk wordt verkend, het team stelt onderzoeksvragen op en zoekt middels verschillende onderzoekstechnieken naar antwoorden. Alle informatie wordt vertaald naar een rapport met een concrete roadmap en aanbevelingen.

De docenten van deze course hebben naast hun vooruitstrevende academische kennis, ervaring in consultancy en het bedrijfsleven. Geroutineerde business coaches begeleiden studenten in het samensmelten van het organisatievraagstuk en de theorie. Zo draagt de opleiding op een praktisch en academisch verantwoorde manier bij aan het ontwikkelen, aanscherpen of uitbreiden van een servitiseringsstrategie.

Concrete oplossingen, aanbevelingen en inzichten zijn niet de enige opbrengsten. De manier van leren in deze course draagt ook bij aan kennis- en competentieontwikkeling van medewerkers. Een gebrek aan kennis over servitisering en smart technologie is dé achilleshiel van organisaties die willen verder willen groeien. Deze course rijkt je de benodigde tools en oplossingsrichtingen aan om stap voor stap te groeien naar een geservitiseerde organisatie.

Transdisciplinair LIFELONG LEARNING VOOR SERVICE organisaties

Naast de studenten doen deelnemende bedrijven tijdens deze cursus ook kennis op die meteen in de praktijk kan worden toegepast. In de opleiding staat transdisciplinair lifelong learning centraal. Er is een sterke verbinding tussen wetenschap en praktijk, intensieve samenwerking en het gebruik van verschillende (inter)actieve werkvormen. Om het proces van lifelong learning verder te faciliteren staat het u vrij om verdere kennis op te doen door colleges naar keuze bij te wonen.

TIJD als investering

Voor het oplossen van het organisatievraagstuk investeert u alleen tijd. Voor de zomer bespreekt u met een van de business coaches uw vraagstukken. Met de coach wordt dan ook afgesproken wat er aan begeleiding en informatie nodig is. Vanaf september tot mid november gaan de studenten met de vraagstelling voor u aan de slag.

Als deelnemende organisatie bent u in een periode van 10 weken bij een drietal gezamenlijke sessies aanwezig op de campus van de UT. De gevraagde tijd is daarnaast vooral voor het delen van informatie, het meedoen aan enquêtes, interviews en deelname aan een (door de coach gefaciliteerde) workshop bij u op het bedrijf.

Wilt u meer weten over de course successvol servitiseren? Neem contact op met:

Opleidingscoördinator: Dr. Yasin Sahhar | Contact: y.sahhar@utwente.nl
Verantwoordelijke opleiding: Master Business Administration.
Course: B-B Marketing ‘Succesvol servitiseren’