ScienceBattle Met jurylid Alma Schaafstal

Alle antwoorden op niet gestelde vragen…

Waarom zijn Nederlanders zo goed in schaatsen? Ga je anders autorijden als een robot je corrigeert? Hoe word je echt gelukkig? En stroom haal je gewoon uit je raam. Jonge wetenschappers laten hun vertrouwde laboratoria even achter zich en stappen het theater in voor de ScienceBattle. Een nieuw concept waar ze een wedstrijd met elkaar aangaan op het podium en elkaar uitdagen. Ze presenteren hun promotieonderzoek binnen tien minuten, maar wie doet dit het beste? En door wie laat jij je echt overtuigen?

Jij bent naast publiek tegelijkertijd de jury en beslist wie er wint.

ScienceBattle is een avond vol onderzoek, feitjes en een wetenschappelijke knipoog – als die bestaat…

Over de deelnemers

Volgens wiskundige Clara Stegehuis (Technische Universiteit Eindhoven) kan dat. Zij berekent hoe snel epidemieën zich verspreiden. Niet met ingewikkelde data, maar gewoon door jouw Facebook-profiel en die van je vrienden te checken.

Marte van der Linden (Universiteit Utrecht) is gek op zilver en goud. Zij zoomt onvoorstelbaar ver in op dit edele materiaal en kijkt wat er gebeurt als je ze bestookt met röntgenstralen. Daarvoor zit ze soms nachtenlang in een eenzame bunker in Frankrijk.

De natuurkundewetenschapper Pierre Laplace speculeerde honderden geleden al over plekken in het heelal die zo'n sterke zwaartekracht hadden dat alles er naartoe viel. Deze zogenoemde 'zwarte gaten' interesseren ook Watse Sybesma (Universiteit Utrecht), maar weten we wel zeker dat ze echt bestaan?

Hoe kun je efficiënt zwemmen wanneer je heel klein bent? Met die vraag houdt Bram Bet (Universiteit Utrecht) zich bezig. Hij bestudeert de beweging van superkleine deeltjes die straks misschien wel jouw leven redden.

En niemand minder dan 'onze eigen' CreaTe-opleidingsdirecteur Alma Schaafstal is aanwezig als jurylid!

Presentatie: René M. Broeders

Over ScienceBattle

ScienceBattle heeft zich in korte tijd ontwikkeld van een klein voorzichtig experiment naar een bewezen succesformule. De theatervoorstellingen die in het hele land te zien zijn, trekken een heel gemêleerd publiek, dat keer op keer verrast is door de inspirerende verhalen van promovendi, wanneer ze in tien minuten over hun onderzoek vertellen. Mensen zijn ook verbaasd, door de laagdrempeligheid en ontspannen sfeer, terwijl ze toch flink wat opsteken.

ScienceBattle geeft een inkijk in het dagelijks leven van een jonge wetenschapper. Het zijn mensen die ertoe doen: een wetenschapper die een oplossing bedenkt voor het wereldvoedselprobleem, een wetenschapper die in Delft baanbrekend onderzoek doet op quantum-mechanica-gebied en een jongen die in de deeltjesversneller in Genève werkt.

Het concept blijft fris doordat de pool telkens wordt uitgebreid met een nieuwe lading jonge honden. Inmiddels doen al meer dan 40 wetenschappers mee, ze komen van vrijwel alle universiteiten in Nederland. Daarnaast heeft ScienceBattle  de KNAW en de VSNU aan zich weten te binden.

TIP

Maak je avondje uit compleet met de Vrijhof Cultuurhap in het Theatercafé!

CONCORDIAPAS

Leden van Concordia Film Theater Beeldende Kunst betalen voor deze voorstelling op vertoon van hun Concordiapas € 7,50 i.p.v. € 10,-.

TIP

Lees voor het bestellen de informatie voor bezoekers.

Vragen?

Deze voorstelling is ook te zien:
op vrijdag 3 november 2017 bij Herberg de Pol in Diepenheim.

Studenten met UnionCard€ 5,-
Studenten€ 7,50