UTVrijhof CultuurAgendaTalent op de vlucht

Talent op de vlucht Fada Theatre

‘Talent op de vlucht’ is een bijzondere voorstelling waarin de dramatische verhalen van negen Syrische vluchtelingen worden verteld.

De spelers leefden ongeveer een half jaar samen met circa 1100 anderen in de noodopvang in de gevangenis van Alphen aan den Rijn. Negen van de vluchtverhalen van henzelf en hun lotgenoten daar zijn verwerkt in ‘Talent op de vlucht’. De voorstelling is in het Arabisch; de Nederlandse toehoorder verstaat dan ook geen woord. Maar dankzij het intensieve spel van de acteurs, komen de dramatische scènes tot leven.

Na afloop lichten de acteurs met behulp van een tolk de verhalen toe en kan het publiek vragen stellen. In de foyer is er daarna gelegenheid om persoonlijk met de acteurs te praten.

Over Fada Theatre

Syrische vluchtelingen vervolgen hun reis langs theaters in heel Nederland.

Acteur, regisseur en vluchteling Ahmad al-Herafi: “Ik ben weer thuis”

In februari zagen meer dan zeshonderd bezoekers drie uitverkochte voorstellingen van het indrukwekkende ‘Talent op de Vlucht’ in Alphen aan den Rijn. Steeds klonk in de foyer en op social media na afloop “dit mag niet hier ophouden, dit moet iedereen zien”. Alphense vrijwilligers richtten stichting Fada Theatre op, met als doel de negen Syrische acteurs en zes crewleden te begeleiden op hun nieuwe reis: langs de Nederlandse theaters. Sindsdien trok de voorstelling overal volle zalen, waaronder in Utrecht, Rotterdam, Bodegraven en Gouda, en komt aan het aantal theaters dat Fada Theatre wil boeken geen einde.

Ahmad al-Herafi en Ramez Basheer, beide gelauwerd acteur in Syrië, ontmoetten elkaar op hun vlucht uit Syrië in Turkije. Samen legden zij de rest van de reis af en kwamen uiteindelijk terecht in de noodopvang in Alphen aan den Rijn. Daar namen zij, na de zelfmoord van een medebewoner, het initiatief de verhalen van hun lotgenoten te verwerken tot een toneelstuk. Om een positieve bijdrage te leveren aan het beeld dat over vluchtelingen bestaat. ,,Wij zijn mensen met verhalen en dromen. We willen alleen maar een veilig bestaan, voor onszelf en onze gezinnen”, vertelt Ahmad Al-Herafi. Samen met Ramez Basheer, nog zeven amateur-acteurs en zes crewleden maakte hij het indrukwekkende ‘Talent op de Vlucht’. De acteurs laten keer op keer een uitverkochte zaal achter met bezoekers die zoeken naar woorden om te vertellen wat ze hebben gezien. De voorstelling reist verder, langs theaters in heel Nederland, en draagt met trots de naam: Fada Theatre.

Het publiek over Talent op de vlucht

Fantastisch, deze acteurs verdienen het om verder geholpen te worden. Echt talent herken je en dit zou door heel Nederland gespeeld moeten worden om meer begrip te krijgen voor de verschrikkelijke dingen die hen en zoveel anderen zijn aangedaan.

“Ik ben er nog stil van, wat indrukwekkend en wat een profs! Indien mogelijk wil ik voor zondag nog 5 kaarten bestellen. Mijn andere kinderen moeten dit ook gezien hebben.”

Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst gehuild heb bij een voorstelling. Maar vanavond kon ik gewoon niet stoppen. Wat een indrukwekkende voorstelling!

TIP

Lees voor het bestellen de informatie voor bezoekers.

Vragen?

Maak je avondje uit compleet met de Vrijhof Cultuurhap in het Theatercafé!

Prijzen

Studenten met UnionCard€ 5,-