Coronavirus update #3

Sinds de uitbraak van het Coronavirus in de stad Wuhan in China breidt het virus zich uit naar andere landen in en buiten Azië. Ook in Europa zijn patiënten gedetecteerd en in Italië zijn nu aanvullende maatregelen genomen en geldt voor sommige gebieden een in- en uitreis verbod. Graag delen we nog een keer de eerder gestelde richtlijn.

De UT heeft zo veel mogelijk contact met studenten en medewerkers in risicogebieden. Verder volgt de UT het advies van overheidsinstanties, zoals het RIVM, Buitenlandse zaken en de GGD.

Richtlijn

• Medewerkers en studenten wordt geadviseerd niet naar gebieden af te reizen die code rood (niet reizen) of code oranje (alleen noodzakelijke reizen) zijn.
  • Voor code rood gebieden geldt een in- en uitreisverbod. Voor inkomende reizigers die toch vanuit een code rood gebied komen is de richtlijn dat zij 14 dagen thuisquarantaine aan dienen te houden en zichzelf monitoren op klachten.
  • Inkomende reizigers uit code oranje gebieden monitoren zichzelf gedurende 14 dagen alleen op klachten.
  • Studenten en medewerkers met klachten dienen direct telefonisch contact op te nemen met de huisarts.
    • Mensen met een eigen huisarts kunnen daar telefonisch contact mee opnemen;
    • Medewerkers en studenten zonder huisarts die in Enschede wonen, kunnen telefonisch contact opnemen met de campus huisartsenpost (https://campushuisarts.nl/) of Stichting Dagwaarneming Enschede: 0900-431 33 33. Deze stichting verwijzen patiënten naar de juiste huisarts;
    • Medewerkers en studenten zonder huisarts die buiten Enschede wonen, kunnen telefonisch contact opnemen met de dichtstbijzijnde huisarts. Het is daarom belangrijk voor nieuwe internationale medewerkers en studenten om zich zo snel mogelijk in te schrijven bij een huisartsenpost.

De UT wordt verzocht voor gebieden met code rood/oranje te registreren in welke regio’s studenten en medewerkers zijn geweest voordat zij terugreisden naar Nederland en of zij contact hebben gehad met mensen met klachten die passen bij Coronavirus. Zij moeten 24/7 toegang hebben tot een huisarts of de bedrijfsarts. Ben je onlangs in een code rood of oranje gebied geweest en weet je niet zeker of dit is geregistreerd? Dan vragen wij je dit door te geven aan jouw FAINCO (studenten) of HR-manager (medewerkers).

Met het cluster in Italië is de kans groter geworden dat er meerdere clusters in Europa komen. Check daarom altijd de reisadviezen van het ministerie Buitenlandse zaken (NL) of WHO (EN) voordat je vertrekt en raadpleeg de RIVM-site voor de laatste informatie.

Reisadviezen:

RIVM-informatie: