Zie Standaarden & afspraken

Taal/meertaligheid op websites

“Nee, wij hoeven geen Nederlandse website. Onze bezoekers spreken allemaal Engels.” Deze veelgehoorde uitspraak klinkt in eerste instantie logisch, maar als je weet hoe zoekmachines werken wordt al snel duidelijk dat je een groot aantal bezoekers mis loopt als je geen Nederlandstalige pagina’s hebt. Vaak geldt: als mensen ook maar 1 Nederlands woord in hun zoekopdracht hebben, komen ze niet op een Engelstalige website terecht. 

De basisregels

Luister naar de eisen van de zoekmachines: hier komen je bezoekers namelijk vandaan

Onderschat het belang van de vindbaarheid niet. Voor veel websites geldt dat 60-80 % van de bezoekers via zoekmachines binnen komen. Erg belangrijk dus om daar goed vinbaar te zijn! Zoekmachineoptimalisatie is een vak apart, daarom hebben we hiervoor een aparte pagina beschikbaar gemaakt.

Talen scheiden

Talen moeten strak gescheiden worden op websites, dat is een van de belangrijkste regels die zoekmachines hanteren. 

Gevolgen: Als je 'geluk' hebt dan zakt je pagina in de ranking van de zoekmachine, maar in veel gevallen zien we helaas ook dat Google de meertalige pagina's helemaal uit de resultaten schapt. Je bent dan helemaal niet meer vindbaar. 

“Wij worden wel eens gebeld door professoren omdat hun webpagina niet meer via Google te vinden is. Het is heel simpel: als je meerdere talen op 1 pagina gebruikt, dan loop je kans om door Google geblokkeerd te worden.”

Voor welke talen wil je vindbaar zijn?

Bedenk goed voor wie je vindbaar wilt zijn. Heet je afdeling 'Public Administration', maar wil je ook vindbaar zijn als mensen in Nederland op 'vakgroep bestuurskunde' of 'onderzoek bestuurskunde' zoeken? Dan heb je een Nederlandse website nodig, van minimaal 1 pagina. Zie de informatie hieronder over 'per taal een website inrichten'.

Waar ligt de grens, wat kan wel?

Een lijst met een paar keywords in de verkeerde taal is zeker geen probleem, ook kun je gerust de titel van je projecten of artikelen in een andere taal noemen. Maar wees voorzichtig met volledige zinnen of hele alinea's in een verkeerde taal. Die kun je beter voorkomen.

Wat je zelf kunt doen voor betere vindbaarheid

Per taal een website inrichten

Om vindbaar te zijn op Nederlandse zoekwoorden als bestuurskunde, bedrijfskunde, wijsbegeerte, scheikunde, ondernemerschap en meer heb je een Nederlanse website nodig. Een Nederlandse pagina op een Engelse website mag niet, want Google ziet het Engelse menu en de Nederlandse content dan weer als gemengde talen, wat ongewenst is.

De beheerders van WebHare kunnen een aparte Nederlandse website voor je inrichten. Het is in veel gevallen voldoende als er een pagina ingericht wordt met de belangrijkste zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Zie voor een voorbeeld de Nederlandse landingpage van de vakgroep Wijsbegeerte.

Juiste zoekwoorden op de website gebruiken

Bedenk goed waar mensen op googelen als ze op je website moeten komen. Waar zoeken mensen op? Voorbeeld: de UT heeft wel eens een pagina over gezondheidszorg voor studenten gehad. Deze pagina werd niet gevonden, omdat studenten zochten op 'huisarts'. Een ander voorbeeld is een pagina over cursussen voor medewerkers, waar het woord cursussen op de startpagina geen enkele keer te vinden is. Dan wordt je dus op 'cursussen utwente' helemaal niet gevonden. Maak daarom een lijst van woorden waar je op gevonden wilt worden. Dit kunnen ook namen van bekende professoren, projectnamen, opleidingsnamen etc zijn en zorg ervoor dat je deze op prominente wijze terug laat komen op je pagina: niet 1x in de lopende tekst noemen, maar meerdere keren en bij voorkeur ook nog in koppen/titels/tussenkoppen of een bullet-list. 

Wat moet ik doen als mijn pagina niet meer vindbaar is?

Zorg ervoor dat de pagina's aan de eisen voldoen, zoals hierboven omschreven. Verwijder dus de teksten in een verkeerde taal. Als je dat gedaan hebt ga je naar www.google.com en zoek je op 'submit page to google'. Het eerste resultaat biedt je de optie om een URL in een veld te plakken en deze opnieuw bij Google in te dienen. Als je geluk hebt is de pagina binnen een kwartier weer vindbaar, anders wellicht binnen 1 of 2 dagen. 

Voor vragen: onlinemedia (@) utwente.nl.