2 april: De chipsfabriek

Beste leden van GEWIS,

Gaarne nodigen wij u uit voor de GEWIS-lezing op dinsdag 2 april 2024 om 14:30 uur getiteld:

De Wondere Wereld van het Allerkleinste

door Prof. dr. ir. Bram Nauta

Chips zitten tegenwoordig zo’n beetje overal in. Tijdens de pandemie bleek maar eens hoe snel alles stokt als ze even schaars zijn. Het zijn de onzichtbare radertjes van onze moderne maatschappij. In deze lezing leg ik uit wat er in die chips zit, hoe ze ongeveer werken, en hoe ze maar steeds beter en goedkoper konden worden. Tegenwoordig zitten in een chip tientallen miljarden onderdelen, die allemaal samen werken. Aan de Universiteit Twente doen we onderzoek naar stukjes van chips, die de communicatie van en naar de echte wereld mogelijk maken. Onze uitvindingen worden wereldwijd toegepast in bijna alle producten met elektronica erin. In deze lezing leg ik uit hoe we te werk gaan, en probeer een tipje van de sluier naar de toekomst op te lichten.

Bram Nauta heeft aan de Universiteit Twente Elektrotechniek promotieonderzoek gedaan en ging daarna aan de slag bij het Philips Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven. In 1998 werd hij op zijn 34ste hoogleraar chipdesign aan de Universiteit Twente.

In 2023 ontving hij de Stevinpremie, de hoogste onderscheiding in de wetenschap voor een onderzoeker in Nederland die een bijzonder succes heeft behaald op het gebied van kennisbenutting voor de samenleving.

Datum: Dinsdag 2 april 2024

Het programma ziet er als volgt uit:
14:00 – 14:30 uur: Ontvangst in de Foyer van Waaier
14:30 – 15:15 uur: Lezing prof. dr. ir. Bram Nauta
15:15 – 15:40 uur: Pauze met koffie en thee
15:40 – 16:00 uur: Gelegenheid tot vragen, discussie
16:00 uur:              De bijeenkomst zal worden afgesloten met een drankje

Locatie lezing: Waaier 3

Adres: Campus, O&O Plein, Universiteit Twente

I.v.m. de catering moet u zich uiterlijk maandag 1 april, 12:00 uur met het aantal personen aanmelden via activiteitgewis@gmail.com.

Parkeren:
Met de auto naar de campus: Toets in je navigatiesysteem de straat Drienerlolaan 5, 7522 NB in en volg de borden P4. Vanaf deze parkeerplaats wandel je naar Waaier (ca. 5 minuten lopen).

Met de fiets naar de campus: Fietsen, e-bikes, e.d. kunnen uitsluitend in de daarvoor bestemde fietsenstallingen tegenover Waaier worden gestald (niet op het O&O Plein).

Sommige GEWIS-leden hebben soms geen vervoer. Als u bereid bent GEWIS-leden mee te nemen, wilt u dan óók aangeven hoeveel personen u kunt meenemen?

Indien u zich heeft aangemeld, en u krijgt geen nader bericht, dan staat u op de lijst van deelnemers. Wij schudden geen handen, maar heten u van harte welkom met een brede glimlach.

Met vriendelijke groet,
namens de GEWIS-Activiteitencommissie