27 sep 2022 - Lezing

Mario Boot (promovendus UT fac ET en EMCS): Ouderen, fietsen, en digitalisering: hoe combineren we dat?

Fietsen op leeftijd kan gezond, leuk, en gezellig zijn. Vooral ook goed voor het klimaat. Maar het kan ook gevaarlijk zijn, en onzekerheid geven. En wat moeten we vinden van e-bikes en speed pedelecs? Daarnaast is er ook nog eens allerlei digitalisering die steeds meer op en rond en in de fiets te vinden is. Denk aan knopjes en schermen op het stuur, of leenfietsen waar je een app of pasje voor nodig hebt. Tegenwoordig komen er zelfs cruise control- en anti blokkeersystemen voor op e-bikes. De mogelijkheden zijn legio, maar het vraagt nogal wat van mensen op leeftijd. Soms teveel.

In deze context is de Universiteit Twente het Smart Connected Bikes project begonnen, samen met o.a. TU Delft, Saxion, en Accell Group als fietsfabrikant. Samen met de partners willen we zorgen dat fietsen veiliger, comfortabeler en aantrekkelijker wordt. Door te kijken naar innovatieve, digitale, en technologische mogelijkheden willen we komen tot oplossingen die waarde bieden aan fietsende forenzen en ouderen. Denk bijvoorbeeld aan een toepassing die de trapondersteuning in speed pedelecs iets terugschroeft zodra men een druk stadscentrum binnen rijdt.

Mario Boot werkt als promovendus binnen dit project aan de vraag hoe digitale technologie fietsbeleving kan versterken. Beleving is namelijk een cruciaal onderdeel van fietsen en gaat over wat mensen waarnemen en voelen tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld of mensen zich veilig voelen. Hij onderzoekt welke evaluatiemethodes geschikt zijn om de invloed van technologie op beleving te bepalen. En hij zal ook een methode toepassen om de invloed van een nieuw prototype te begrijpen. In deze lezing zal hij meer vertellen over de moderne en technologische uitdagingen en oplossingen voor de beleving van fietsende ouderen. Tevens zal hij tips geven voor het gebruik en onderhoud van de ebike.

27 sept 2022, 14:30u, Ontmoetingsruimte van de Ontmoetingskerk, Parkeren: Dr. J. Wagenaarstraat 6 / 7541 XK Enschede, aan de achterzijde van de kerk.
In verband met de catering moet u zich met het aantal personen aanmelden via activiteitgewis@gmail.com