22 feb 2022 - lezing

LEZING (eerst wel, toen afgelast, nu weer wel met andere spreker!)

Prof. dr. ir. Tom Veldkamp (Rector Magnificus UT) over Dilemma’s voor de UT ten opzichte van buitenlandse studenten.

Internationalisering is cruciaal voor een goede universiteit, zowel voor onderwijs als voor onderzoek. Een belangrijk onderdeel van internationalisering is de instroom van internationale studenten. Het aantal internationale studenten in de Nederlandse universiteiten neemt gestaag toe. Zo óók aan de Universiteit Twente. In studiejaar 2021/'22 (peildatum 1 oktober) staan er in totaal 4105 buitenlandse studenten (bachelor 2907; master 1198) ingeschreven op een totaal van 12.600 studenten. Het aantal studenten aan de Universiteit Twente is in tien jaar tijd met 35 procent toegenomen, van 9300 in 2012 naar 12.600 nu. Ten opzichte van 2020/’21 is er t.a.v. de ingeschreven buitenlandse studenten een stijging van 11,1 % (Bron: Universiteiten van Nederland (UNL) 7-2-2022).

Naast vreugde zijn er ook zorgen over de stijging. Zo leidde het vooral voor de buitenlandse studenten tot huisvestingsproblemen. Maar er zijn ook zorgen over extra werkdruk, de toegankelijkheid voor Nederlandse studenten, druk op de kwaliteit van het onderwijs, en te volle collegezalen. Hoewel internationalisering als essentieel wordt gezien hebben de Nederlandse universiteiten de politiek daarom toch gevraagd om een grens te stellen aan het aantal internationale studenten.

Het bovenstaande geeft aan dat de Universiteit Twente met een aantal dilemma’s voor de toekomstige ontwikkeling wordt geconfronteerd. Op deze dilemma’s zal de presentatie ingaan.

Tijd: 14:30u

Locatie:  de Ontmoetingsruimte van de Ontmoetingskerk in Enschede.
·     Adres van de kerk: Varviksingel 139 / 7512 EK Enschede.
·     Ingang Ontmoetingsruimte: Dr. Wagenaarstraat 6 / 7541 XK Enschede, aan de achterzijde van de kerk.
·     Parkeren: achter de kerk of in de omliggende straten.

Het coronabeleid is van toepassing: bij klachten thuisblijven, handen wassen, en anderhalve meter aanhouden. Voorts moet u er rekening mee houden dat we moeten gaan voldoen aan strengere maatregelen als het dragen van een mondkapje en het controleren van de QR-code.

I.v.m. het coronabeleid en de catering moet u zich met het aantal personen aanmelden via activiteitgewis@gmail.com. Het maximum aantal deelnemers is 50. Indien u zich hebt aangemeld, en u krijgt geen nader bericht, dan staat u op de lijst van deelnemers.