UTFaculteitenTNWNieuwsUT-project FlexSciLabs genomineerd voor Nederlandse Onderwijspremie

UT-project FlexSciLabs genomineerd voor Nederlandse Onderwijspremie

Het project FlexSciLabs van de Universiteit Twente is één van de genomineerden voor de Nederlandse Onderwijspremie 2023. In totaal ontvangen negen onderwijsteams van mbo-scholen, hogescholen en universiteiten op 29 juni de premie tijdens het Comenius Festival. Minister Dijkgraaf onthult dan wie er op de eerste, tweede en derde plek staan en reikt de premies uit.

Nederlandse Onderwijspremie

De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. De premie wordt uitgereikt aan onderwijsteams ter waardering van, en als impuls voor, onderwijsvernieuwing en –verbetering van het mbo, hbo en wo. De premie wordt jaarlijks toegekend aan onderwijsteams die de afgelopen vier jaar een onderwijsinitiatief hebben ontwikkeld. Dit jaar wordt voor de eerste keer de premie ook uitgereikt aan onderwijsteams in het mbo.

FlexSciLabs

In FlexSciLabs wordt gewerkt aan flexibilisering van het praktisch onderwijs binnen de opleidingen Technische Natuurkunde (TN), Chemical Science and Engineering (CSE) en Advanced Technology (AT) van de faculteit TNW. De flexibilisering komt tot uiting in dat studenten hun practica en projecten op elke tijd en plaats doen die zij willen. Dit zorgt voor minder stress, omdat studenten zelf hun onderwijs kunnen inrichten. Het maakt het onderwijs ook toegankelijker voor mensen die anders moeite hebben op vaste tijden aanwezig te zijn, zoals topsporters of mensen met een beperking. Daarnaast bevordert het de zelfstandigheid van studenten en worden ze eigenaar van het leerproces, wat het leren weer ten goede komt. Voorbeelden van FlexSciLabs zijn het project van Module 4 van TN waarin M&M sorteermachines gebouwd worden (zie foto’s in de header) en het eind-project van het vak Polymer Physics binnen CSE, dat recentelijk nog tot een publicatie heeft geleid.

Essentieel voor het succes van FlexSciLabs is de brede achtergrond van de mensen die hieraan werken. Het team bestaat uit docenten, studenten, technici, onderwijskundigen, leidinggevenden en zelfs middelbareschooldocenten. Door de expertises van al deze mensen te combineren, maar ook door feedback van studenten serieus te nemen, is FlexSciLabs steeds beter geworden en heeft het nu geleid tot de Nationale Onderwijspremie. Het UT-team achter FlexSciLabs bestaat uit Sissi de Beer, Leonie Chapel, Noah van Dijk, Stefan Kooij, Aernout van Rossum, Arnoud Onnink, Paul Rupert, Imre van Veldhoven, Jeroen Verschuur en Herbert Wormeester.

Financiële bijdrage

Op 29 juni wordt duidelijk welke bijdrage het team ontvangt. Bij de Nederlandse Onderwijspremie is er in totaal 7,5 miljoen euro te verdelen over drie teams uit het middelbaar beroepsonderwijs (2,5 miljoen euro), drie teams uit het hoger beroepsonderwijs (2,5 miljoen euro) en drie teams uit het wetenschappelijk onderwijs (2,5 miljoen euro). De drie teams per sector ontvangen respectievelijk 1,2 miljoen euro, 800.000 euro of 500.000 euro. De middelen worden beschikbaar gesteld door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Met het prijzengeld wil het team een professionaliseringstap maken en onderzoeken waarom FlexSciLabs zo goed werkt. Daarnaast is de ambitie om FlexSciLabs te vertalen naar projecten voor middelbare scholen en basisscholen en projecten in landen waar minder geld beschikbaar is voor onderwijs.

Vorig jaar werd de Nederlandse Onderwijspremie voor het hoger onderwijs gewonnen door de Master-insert Shaping Responsible Futures.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)