Chemical Science and Engineering aanvragers Hubert Gojzewski en David Fernandez Rivas hebben beiden goed nieuws gekregen. Hun VIS (Virtuele Internationale Samenwerkingsprojecten) -voorstellen zijn gehonoreerd.
Eerlijk gebruik van AI
Het voorstel van Hubert gaat over het eerlijk gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) bij opdrachten van internationale studenten in de natuurwetenschappen. Het gebruik van AI kan studenten ondersteunen in hun leerproces, maar ongereguleerd gebruik kan leiden tot beschuldigingen van fraude. Het project zal 12 Nederlandse en 12 Poolse studenten betrekken om regels voor het gebruik van AI en de grenzen van het gebruik uit te werken, met als doel de discussie omtrent integriteit van wetenschappers en het erkennen van wetenschappelijke bronnen te stimuleren. De Universiteit Twente en de Technische Universiteit van Poznan, Polen hebben AI-deskundigen die aan dit project willen bijdragen.
Commerciële innovatie in de medische sector
David heeft een voorstel gedaan voor een leerprogramma genaamd "Glide Path to Commercialization for a Medical Device for 21st Century Therapeutics", waarbij studenten samenwerken om te leren hoe innovaties op de markt gebracht kunnen worden. Het programma richt zich op zowel hoge- als lage-inkomenslanden en betrekt belangrijke belanghebbenden bij onderzoek innovaties. De ervaringen van het eerste studentencohort zullen worden gedocumenteerd en gepubliceerd als casestudy en dienen als basis voor toekomstige uitwisselingsprogramma's. De Universiteit Twente wil graag leren van de Witwatersrand Universiteit in Zuid-Afrika, en andere Nederlandse universiteiten (bv. 4TU) zullen hier uiteindelijk ook van kunnen profiteren.
VIS
Virtuele internationale samenwerkingsprojecten (VIS) zijn projecten waarbij studenten en academici uit verschillende landen samenwerken aan gemeenschappelijke onderzoeksprojecten. De projecten worden gefinancierd door het Nederlandse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het doel van deze projecten is om interculturele uitwisseling en samenwerking te bevorderen, evenals het delen van kennis en expertise. Het gebruik van digitale technologieën, zoals videoconferenties en online samenwerkingsplatforms, maakt het mogelijk om deze projecten op afstand uit te voeren, zonder dat fysieke verplaatsingen noodzakelijk zijn. VIS-projecten zijn een belangrijke manier om wereldwijd verbindingen te leggen en de kennis en vaardigheden van studenten en academici te verrijken.
Nieuwe kansen voor CSE-studenten TNW
Vorig jaar won Arturo Susarrey Arce, UD bij Chemical Science & Engineering, bij Nanotechnology en in de ICR&TIST minor, samen met Herbert Wormeester (opleidingsdirecteur Nanotechnologie) deze VIS-premie. Dit stelde hen in staat om binnen de masteropleiding Nanotechnology een 5-EC-vak op te zetten over sustainable nanotechnology samen met Tech de Monterrey in Mexico in het project COIL (Collaborative Online International Learning). Dit onderwijs is in februari van start gegaan; het is CBL (challenge-beased learning), waarbij studenten samen problemen moeten oplossen en leren te werken met medestudenten met andere culturele achtergronden en in een andere tijdzone. Met de twee nieuwe winnaars Hubert en David zijn er nieuwe kansen om CSE-studenten een interessante leerervaring te bieden in een boeiend project met studenten uit Polen of uit Zuid-Afrika, zonder daarvoor te hoeven reizen.
Geïnteresseerd in VIS-financiering of in een aanvraag voor volgend jaar? Neem contact op met Linlin Pei voor meer informatie: l.pei@utwente.nl.