UTFaculteitenTNWNieuwsNieuwe spin-off: Aluvia Photonics

Nieuwe spin-off: Aluvia Photonics “Niet the sky is the limit, maar het verbeeldingsvermogen van onze toekomstige klant.”

Twente is een alsmaar groeiende hotspot op het gebied van fotonica. De recent opgerichte spinoff Aluvia Photonics is een nieuwe aanvulling op dit ecosysteem. Met hun technologie die geïntegreerde circuits met UV fotonica (PIC) mogelijk maakt, willen UT onderzoekers Sonia Garcia Blanco en Ward Hendriks de ontwikkeling van nieuwe technologieën stimuleren.

UV-golflengtebereik

Sonia en Ward hebben geen nieuw product uitgevonden. In plaats daarvan hebben ze een nieuwe manier gevonden om een geïntegreerd fotonica-platform met aluminiumoxide te ontwikkelen, die de deur opent naar UV-golflengtes. "Simpel gezegd betekent dit dat we in dit golflengtebereik niet meer gebonden zijn aan grote systemen, en dat we ze drastisch kunnen verkleinen. Ook biedt het mogelijkheden voor broadband-exploïtatie in het UV-spectrum." Wat de mogelijke toepassingen van deze technologie zijn? Ward: "Vooral in de industrie kan deze technologie zorgen voor een efficiëntieslag. Bij het mengen van verf bijvoorbeeld. Nu moet je nog een monster nemen en die in een logge machine invoeren om de kwaliteitscontrole uit te voeren. Met onze technologie kun je de kwaliteit continu meten, gewoon in het vat met verf zelf."

Laat mensen doen waar ze goed in zijn

Er zijn allerlei toepassingsmogelijkheden, maar Sonia en Ward blijven zich richten op de technologie zelf. Ward legt uit: "De technologie is nooit af. Er is altijd nog ruimte voor verbetering. Toch wilden we Aluvia oprichten, omdat we vinden dat nieuwe ontdekkingen niet binnen de universiteit moeten blijven. We worden gefinancierd door de maatschappij, dus moeten we ook iets teruggeven." Sonia voegt toe: "We werken al zo lang aan deze technologie, en hebben er zoveel papers over geschreven, maar toen dachten we: wat nu? Gaan we door met iets anders? Proberen we een andere beurs te bemachtigen om weer een nieuwe technologie te gaan ontwikkelen? Dat voelde niet goed, want we wisten dat de wereld konden verbeteren met onze technologie. Daarom hebben we Aluvia opgericht. Nu kunnen we de technologie echt ontwikkelen en met andere partijen samenwerken voor verschillende toepassingen. Zo kan iedereen doen waar ze goed in zijn."

Technologie mogelijk maken

Toch is het duo blij met hun nieuwe rol als ondernemers. "Ik wilde de wereld veranderen met onze innovatie, maar daar had ik hulp bij nodig," zegt Ward. "Het oprichten van deze spinoff was precies wat we nodig hadden." Sonia stemt in: "Het ecosysteem van de Universiteit Twente is heel geschikt voor zo'n ondernemingsavontuur. Dankzij alle ondersteuning is de drempel heel laag, dus voelt het niet alsof je iets onmogelijks probeert te bereiken." Het tweetal ziet oneindig veel mogelijkheden. Sonia licht helemaal op als ze de potentiële toepassingen opnoemt: "Fabrieken met biochemische processen, metrologie, UV-lasers, kwantum-computing... Die kunnen allemaal baat hebben bij onze technologie. Niet the sky is the limit, maar het verbeeldingsvermogen van onze toekomstige klant. Wij kunnen het gat in het ecosysteem dichten. Onze technologie zorgt ervoor dat we de ontwikkeling van nieuwe technologieën kunnen versnellen."

Toekomst in Twente

Wat de toekomst betreft verwachten Sonia en Ward dat Aluvia zal floreren in Twente. Ward: "Er is een hele fijne synergie hier in Twente, en in het hele Photon Delta-ecosysteem in Nederland. Niemand weet in z'n eentje alles, dus moet je samenwerken. Hier heeft elk bedrijf een eigen focus, en die combineren, dat is onze kracht." Sonia stemt in: "De ingrediënten om impact te kunnen maken zijn allemaal aanwezig in het ecosysteem." Des te meer reden dus om in Twente te blijven en daar door te groeien. Sonia ziet het duidelijk voor zich: "Over tien jaar zitten we nog steeds in Twente, maar zijn we in heel Europa actief. En hebben we heel veel blije werknemers en een volledige productieketen." Ward voegt aan die droom nog wat toe: "Tegen die tijd zouden de eerste toepassingen beschikbaar moeten zijn als tastbare producten. Misschien nog niet bij mensen thuis in hun mobiele telefoon, maar zeker in de industrie." Sonia beaamt dat. "We zitten op het moment nog in de startfase, dus het is allemaal heel spannend. Maar ik kan dit avontuur aan elke onderzoeker of wetenschapper aanraden die impact wil maken. Probeer het gewoon - de universiteit en Novel-T bieden je alle ondersteuning die je nodig hebt."

Dit artikel verscheen eerder op novelt.com.