UTFaculteitenTNWNieuwsVooijs award voor Tjitske Bannink

Vooijs award voor Tjitske Bannink

Tjitske Bannink heeft met haar stageonderzoek “Implementation of 3D technologies in the anaplastology workflow,” de Prof. Dr. G.P. Vooijs Award gewonnen. Deze prijs is bestemd voor het meest klinisch relevante afstudeeronderzoek van de opleiding Technical Medicine in Nederland. Tijdens het Technical Innovation in Medicine congres 2022 ontving ze de Vooijs Award 2020-2021, waaraan een geldbedrag van 1.000 euro is gekoppeld.

Tjitske Bannink krijgt de prijs voor haar afstudeeronderzoek van de masteropleiding Technical Medicine aan de Universiteit Twente. Het onderzoek richt zich op het verbeteren van het proces van het maken van gezichtsprotheses voor mensen met een defect aan het aangezicht. Dit bv als gevolg van een chirurgische operatie met gehele of gedeeltelijke verwijdering van de neus of het oor vanwege kanker. Patiënten kunnen daarvan aanzienlijke, zowel functionele als psychische, klachten hebben welke verminderd worden door een passende prothese. Vanwege de wondgenezing en het handmatig creëren van de prothese is dit een complex en tijdrovend proces van vaak 6 maanden. Een dergelijke lange wachtperiode heeft een grote impact op de kwaliteit van leven van deze patiënten.

Om dit proces te verbeteren heeft Tjitske Bannink gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe computergestuurde en -geautomatiseerde methodes voor het ontwerpen en maken van gelaatsprotheses. Prof. Vooijs, “Het onderzoek van Tjitske Bannink is een prachtig voorbeeld van het gebruik van techniek voor concrete klinische vragen. Tjitske heeft uiterst innovatieve en creatieve oplossingen ontworpen in een van oudsher ambachtelijke wereld”. De resultaten van haar onderzoek worden nu in de kliniek toegepast. Zij heeft het mogelijk gemaakt dat patiënten na een neusoperatie direct een tijdelijke prothese kunnen krijgen. Tjitske’s onderzoek werd uitgevoerd op de afdeling hoofd-halsoncologie en -chirurgie van het Antoni van Leeuwenhoek.

PROF. DR. G.P. VOOIJS AWARD

De prijs is vernoemd naar Prof. Dr. G.P. Vooijs en werd voor de negende keer uitgereikt. Peter Vooijs was aan de Universiteit Twente verbonden als Medisch Directeur van het onderzoeksinstituut MIRA en als wetenschappelijk directeur van de opleiding Technische Geneeskunde. Door zijn nadruk op het doen van wetenschappelijk klinisch onderzoek en zijn intensieve begeleiding van de klinische stages, legde hij de basis voor de klinische relevantie van de opleiding Technische Geneeskunde in de medische praktijk. Er waren dit jaar acht TG-alumni genomineerd voor de prijs. De jury selecteerde hieruit vervolgens de drie beste kandidaten. Naast Tjitske Bannink waren dit Nadine Corens en Kevin Groot Lipman.