UTFaculteitenTNWNieuwsDrie nieuwe samenwerkingsbeurzen Twente-Münster

Drie nieuwe samenwerkingsbeurzen Twente-Münster

Sociale robots inzetten voor onderhandelingsvaardigheden. Een ‘dedicated’ glasvezel van Twente naar Münster om quantumbeveiligd datatransport tussen de twee steden te testen. 'Trillende sokken' uitproberen die blokkades wegnemen bij Parkinsonpatiënten. Het zijn drie heel diverse onderzoeksprojecten die een zogenaamde Strategic Collaboration Grant hebben ontvangen: een beurs die de samenwerking tussen Twente en Münster stimuleert. De jury koos deze drie projecten uit zes ‘pitches’. De wil tot samenwerking is duidelijk aanwezig: in totaal waren vijftien voorstellen ingediend.

Al enkele jaren reiken de Universiteit Twente en de Universiteit van Münster (WWU-Westfälische Wilhelms Universität) de grants uit. Het zijn bedragen van 80.000 euro: bescheiden van omvang, maar vooral werkend als ‘incentive’. Op welke manieren vullen beide universiteiten elkaar aan, en hoe kunnen ze structureler gaan samenwerken? Niet zelden is het een opstapje naar een grotere projectaanvraag, bijvoorbeeld in Europa. Ook heeft het al geleid tot benoemingen over en weer: hoogleraren die aan beide kanten ‘van de grens’ een aanstelling hebben. Zowel UT-rector Tom Veldkamp als zijn collega Johannes Wessels in Münster waren onder de indruk van de ingediende voorstellen. Drie van de vijftien haalden de eindstreep.

Trust building negotiation networks

Systematic Analyses using Social Robotics

In dit project willen de onderzoekers begrijpen hoe technologische hulpmiddelen, zoals sociale robots, een rol kunnen spelen in sollicitatieonderhandelingen, bijvoorbeeld in de laatste fase van het proces. Hoe kan zowel de potentiële nieuwe werknemer als de organisatie hiervan profiteren? Daarnaast willen zij de robots inzetten voor het bouwen aan vertrouwen, in een zeer gecontroleerde setting van onder meer het BMS-Lab en het rijdend laboratorium ExperiVan van de Universiteit Twente. Zou je een experiment met interactie tussen twee mensen herhalen, dan verloopt het contact vrijwel nooit precies gelijk. Wat gebeurt er als de robot wél hetzelfde gedrag laat zien? Sociale robots worden door grote organisaties nu al ingezet, bijvoorbeeld voor het voeren en oefenen van slecht-nieuwsgesprekken.

Prof.dr. Tanya Bondarouk, dr. Jan-Willem van 't Klooster, Universiteit Twente (faculteit Behavioural, Management and Social Sciences) en Prof.dr. Guido Hertel, dr. Christoph Nohe en dr. Dominik Sondern, Universiteit Münster (Department of Psychology and Sports Science).Plus: Furhat, de social robot uit het BMS-lab van de UT.

The Twente-Münster high-speed quantum distribution link

Datatransport kan op verschillende manieren beveiligd worden: Quantum Key Distribution geldt als een optie die niet te kraken is. Tot nu toe wordt dit aangetoond in een lab, met een korte glasvezel tussen zender en ontvanger. Het is spannend om te onderzoeken of de beveiliging ook werkt op een intercity basis. De partners willen de quantumsleutel daarom versturen over een ‘dedicated’ glasvezel tussen Twente en Münster. Het is een verbinding waarbij de partners elkaar kunnen ‘zien’, zonder dat er allerlei ander verkeer overheen gaat. Kun je met een enkel foton de beveiliging realiseren, hoe zit het met verliezen onderweg, blijft de sleutel ook over een langere afstand werken? Twente heeft verschillende initiatieven op het gebied van quantum computing en quantum communicatie, terwijl in Münster een hoogwaardige ‘single-photon’ bron is ontwikkeld: de kracht van beiden wordt nu gekoppeld.

Prof.dr. Pepijn Pinkse, Universiteit Twente (faculteit TNW, MESA+ Instituut, Centre for Quantum Nanotechnology Twente) en Prof.dr. Carsten Schuck, Universiteit Münster (Center for NanoTechnology, Center for Soft Nanoscience).

Testing vibrating socks to alleviate gait in Parkinson’s disease patients

Using the GRAIL virtual reality system

Parkinsonpatienten kunnen soms zomaar als aan de grond genageld staan. De loopbeweging stagneert dan, en omdat dit vaak abrupt gebeurt, kan dit leiden tot valpartijen en bijvoorbeeld verwondingen. Er zijn verschillende technieken om het brein toch te activeren om door te lopen, dat heet ook wel cueing. Een mogelijkheid is om een trilling over te brengen via elektrische 'aangedreven' sokken. Ook door met een laser een streepje op de vloer te zetten, wordt de patiënt gestimuleerd eroverheen te stappen. De onderzoekers in Twente en Munster willen nu onderzoeken hoe patienten de sokken ervaren, ook als zij tijdens het lopen een tweede taak moeten uitvoeren, bijvoorbeeld in balans blijven op een helling. Dit wordt in een veilige en gecontroleerde virtual reality omgeving getest. De pilotstudie moet dan leiden tot een veldstudie onder ongeveer 25 patiënten, op weg naar technologie die in de praktijk inzetbaar is.

Associate Prof.dr.ir. Ciska Heida en dr Marleen Tjepkema-Cloostermans, Universiteit Twente (faculteit EEMCS, TechMed Institute) en Prof.dr. Claudia Voelcker-Rehage, Universiteit Münster (Department of Neuromotor Behaviour and Exercise).

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692