UTFaculteitenTNWNieuws'Intelligent matter': samenwerking UT en Universiteit Münster

'Intelligent matter': samenwerking UT en Universiteit Münster Nieuw 'Sonderforschungsbereich'

De Universiteit Twente en de Universiteit van Münster (WWU) versterken hun samenwerking op het gebied van intelligente nano-bouwstenen en ‘brain-inspired computing’. Dat is mogelijk dankzij de instelling van een nieuw ‘Sonderforschungsbereich’, van ruim tien miljoen euro, door de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG). Hoe kunnen nanobouwstenen samenwerken en intelligent gedrag vertonen?

Intelligent Matter: from responsive to adaptive nanosystems’ is een van de 20 nieuwe Sonderforschungsbereiche – centra voor samenwerking in multidisciplinaire onderzoeksprojecten. Ze zullen op 1 januari 2021 van start gaan en zijn ingesteld door de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG). ‘Intelligent matter’ is toegekend aan de Westfälische Wilhelms Universität Münster. UT-hoogleraar prof Wilfred van der Wiel heeft in Münster een deeltijdaanstelling en is verheugd over de toekenning: “Dit sluit precies aan bij wat we in Twente doen in het Center for Brain-Inspired Nano Sytems (BRAINS).” Penvoerder van het nieuwe project is prof. Bart Jan Ravoo van het Center for Soft NanoScience in Münster: “Normaal gesproken gaat zo’n toekenning in zijn geheel naar een Duits instituut, maar de selectiecommissie heeft de samenwerking met Twente heel hoog gewaardeerd. Samenwerking met BRAINS in Twente was dus echt een ‘no brainer’.”

Nanobouwstenen samen slim

Het onderzoek gaat bijvoorbeeld over de vraag of we nanobouwstenen kunnen maken die informatie kunnen oppikken en ook weer kunnen gebruiken, zelfs als hun omgeving verandert. Intelligente materialen kunnen leiden tot kunstmatige huid, tot soft robotics met adaptieve tastzin, en tot computers die geïnspireerd zijn op het brein en daardoor veel minder energie verbruiken. BRAINS in Twente heeft daarvan recent een voorbeeld laten zien in Nature Nanotechnology. Een spannende vraag is, aldus Van der Wiel: hoe ontwikkelt intelligent gedrag zich als een verzameling nanobouwstenen gaat samenwerken? En: is het mogelijk om dit te sturen?

Met de 20 nieuw-ingestelde Sonderforschungsbereiche, die elk eerst vier jaar zullen lopen, is in Duitsland een bedrag gemoeid van 254 miljoen euro. Verlenging is ook mogelijk. De Deutsche Forschungsgemeinschaft financiert onderzoek en kent ook verschillende prestigieuze prijzen toe.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692