UTFaculteitenTNWNieuwsUT-student BMT wint Sustainable Healtcare Challenge met VitalFlap

UT-student BMT wint Sustainable Healtcare Challenge met VitalFlap

UT-student Biomedische Technologie Sven Eijpe wint met VitalFlap op de Challenge & Congress van de Sustainable Healthcare Challenge op 23 mei 2019 in Rotterdam. De spin-off wist jury en publiek te overtuigen met hun TechMed zorginnovatie.

Donderdag 23 mei jl. vond de Challenge & Congress van de Sustainable Healthcare Challenge (SHC) 2019 plaats in het KPN-gebouw in Rotterdam. VitalFlap, spin-off van de multidisciplinaire denktank TIM-Solutions, kreeg als een van de 15 geselecteerde startups de kans om te pitchen tijdens het congres. Uiteindelijk is VitalFlap als winnaar uit de bus gekomen en heeft de spin-off als een van de vijf finalisten het hoogste bedrag opgehaald. Het team bestaat momenteel uit Kasper Veldhuis (huisarts), Bas-Jan Hoogenberg (lead engineer) en Sven Eijpe, derdejaars student Biomedische Technologie aan de Universiteit Twente.

BMT-student kartrekker

BMT-student Sven Eijpe heeft de rol als kartrekker op zich genomen binnen het team VitalFlap en was onder andere degene die de pitch uitvoerde tijdens het congres van de SHC 2019. Het prijzengeld wordt besteed om het demo-model van VitalFlap uit te werken tot een werkend prototype. Nu de ontwikkelfase achter de rug is, start de validatiefase waarin de techniek op patiënten in het ziekenhuis (Medisch Spectrum Twente en Ziekenhuisgroep Twente) getest wordt.

“Als BMT-student ben ik de ‘jonge ondernemer’ binnen deze innovatieve spin-off,” vertelt Sven enthousiast over zijn rol en de ontwikkeling van de zorginnovatie. “We hebben ook diverse nuttige masterclasses in Utrecht gevolgd over het inzetten van het businessplan, om juridisch advies in te winnen en ons nader te verdiepen in social return on investment (sROI).”

De medische innovatie zorgt onder meer voor een werklast- en kostenvermindering bij borstreconstructies na borstkankeroperaties. Daarnaast brengt het voordelen met zich mee voor het herstel van de patiënt.

Meer over VitalFlap

In hoofdlijnen is VitalFlap erop gericht om postoperatieve complicaties bij borstreconstructies vroegtijdig, kostenefficiënter en patiëntvriendelijker te detecteren. Deze TechMed zorginnovatie analyseert de lokale doorbloeding van het gereconstrueerde (borst)weefsel automatisch en kan bij achteruitgang van de vitaliteit van de reconstructie het medisch personeel waarschuwen. Zo hoeft de patiënt bijvoorbeeld minder vaak gestoord te worden na de operatie voor controles. VitalFlap onderscheidt zich onder andere door de compactheid, de mogelijkheid van realtime monitoring, gebruiksvriendelijke apparatuur en de mogelijkheid tot thuismonitoring. Lees meer over VitalFlap.

Meer informatie in het nieuwsbericht van ZorgInnovatie.