UTFaculteitenTNWNieuwsVici-subsidie voor onderzoek 'soft contact'

Vici-subsidie voor onderzoek 'soft contact' De zachte materialen van Jacco Snoeijer

Plakkerige gels en andere zachte materialen gedragen zich aan een oppervlak eigenlijk net zo als een vloeistof. Dat is verrassend, en opent de mogelijkheid om de fysica van vaste stoffen te koppelen aan die van vloeistoffen en ‘soft matter’, voor bijvoorbeeld het printen van laagjes van uiteenlopende materialen. UT-hoogleraar Jacco Snoeijer heeft hiervoor nu een Vici-subsidie ontvangen van NWO.

‘Soft contact’ heet het onderzoeksvoorstel van Jacco Snoeijer dat nu is gehonoreerd. Hoe komt een zacht, maar wel vast materiaal in contact met andere materialen? “Dit contact is heel ingewikkeld, maar we weten op de UT al heel veel over het contact dat vloeistofdruppels maken met een vast oppervlak. We hebben ook aangetoond dat zachte materialen zoals gels zich aan een oppervlak net zo gedragen als vloeistoffen”, aldus Snoeijer. En daarmee komen verschillende gebieden uit de fysica, van oudsher gescheiden, samen. De uitdaging is dan ook, om één gemeenschappelijke theorie te vinden die geldig is voor verschillende contacten tussen vast, vloeibaar en zacht. En niet alleen een theorie, licht Snoeijer toe: “Binnen het MESA+ Institute for Nanotechnology kunnen we nu technieken uit verschillende vakgebieden combineren, zoals hogesnelheidscamera’s, digitale holografie en microscopie zoals AFM.”

Dit contact speelt bijvoorbeeld bij het printen van lagen van verschillende materialen: sommige nog vloeibaar, anderen al uitgehard. Niet alleen het contact van de eerste laag, op bijvoorbeeld papier of een andere ‘drager’, speelt daarbij, maar ook elk volgend contact in combinaties van vast-zacht-vloeibaar. Dat geldt ook voor het contact met hydrogels, die de eigenschappen van levend weefsel kunnen benaderen. Snoeijer wil ook onderzoeken hoe nanodeeltjes zich hechten aan het oppervlak van een polymeer, van belang om materiaal te maken met goede thermische isolatie.

Voor dit onderzoek heeft hij nu een Vici-subsidie van 1,5 miljoen ontvangen voor vijf jaar, die hem in staat stelt drie promovendi en een post-doc aan te trekken. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) reikt deze subsidie uit aan zeer ervaren onderzoekers. Van de 233 ingediende voorstellen in deze ronde, zijn er 35 gehonoreerd.

Het nieuwe onderzoeksproject is een mooi voorbeeld van het UT-thema ‘Shaping our world with smart materials’: materialen bouwen met nieuwe eigenschappen, door slimme combinaties te kiezen.

Jacco Snoeijer houdt op 19 april 2018 aan de Universiteit Twente zijn intreerede als hoogleraar Capillary Flows and Elasticity.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692