Als technische geneeskundige werkzaam in de consultancy, hoe is dat op je pad gekomen?
‘Echt via via. Ik kreeg een zorgvraag voorgeschoteld hoe artsen de werking van het elektronisch patiëntendossier (EPD) het beste aan collega-artsen konden uitleggen. Dat kan ik ook, dacht ik. En waarschijnlijk beter, omdat ik als TG-er én de software begrijp en de gevoeligheden van zo’n dossier. Zo werd ik in 2016 de eerste medewerker bij KINASE en inmiddels ben ik mede-eigenaar.’
Wat is jullie corebusiness?
‘KINASE is niet echt een klassiek consultancybureau. Wij doen niet aan strategisch organisatieadvies, maar zijn twee stappen verder. We zorgen ervoor dat een zorgverbetering op een goede manier geïmplementeerd wordt, zodat iedereen zich er comfortabel mee voelt. Het kan gaan over een nieuwe techniek, een optimalisatie van een zorgproces of het invoeren van een slimmer systeem. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van videoconsultant of thuismonitoring. Wij zorgen ervoor dat dit zacht op de werkvloer landt, iedereen gerustgesteld is als dit er komt en dat we de voordelen ervan laten inzien. Dat betekent van meet af aan alle partijen meenemen in het gehele proces en vooral ook goed luisteren.’
Op welke manier komt jouw studie terug in de dagelijkse praktijk?
‘Alles wat ik geleerd heb, komt elke dag terug. En daar ben ik erg blij mee. Ik ben echt een bruggenbouwer. Tussen ingenieurs en dokters, maar ook tussen managers en dokters. Ik spreek beide talen en kan echt een vertaalslag maken van de één naar de ander en andersom. Ik begrijp waar gevoeligheden liggen en waarom iets echt belangrijk is voor een van de partijen.’
Heb je een voorbeeld?
‘Iedereen die betrokken is bij een verbeterslag, is expert, maar ze hebben allemaal een vertaalslag nodig naar elkaar toe. Bij de invoering van een nieuw EPD kan het zijn dat het technisch helemaal werkt, maar dat het in de praktijk niet werkt, bijvoorbeeld bij een Spoedeisende Hulp (SEH). Wij zijn met de IT’ers en de SEH-afdeling bij elkaar gaan zitten. Ik spreek zowel de softwaretaal als de taal van het ziekenhuis en kon zo beide partijen bij elkaar brengen. Ik vind het belangrijk dat zorgmensen inzien wat de kracht is van technische hulpmiddelen en data en hoe ze hiermee het verschil kunnen maken voor de patiënt.’
Je bent net ondernemer, hoe ziet jouw toekomst eruit?
‘Het is mijn missie om de zorg voor de patiënt beter te maken. Als ondernemer zie ik meer kansen om deze missie verder te brengen dan in loondienst. Ik kan steeds meer mensen meenemen in mijn verhaal en onze werkwijze. Daarnaast is de dynamiek van het ondernemerschap leuk. Er zijn ook risico’s, maar dat is inherent aan het vak. Wel vind ik het jammer dat ondernemerschap niet veel aan bod kwam tijdens de studie.’
Sandra Pool, U-Today, oktober 2032