UTMESA+MESA+NieuwsFaces of Science breidt uit met UT promovenda Femke Witmans

Faces of Science breidt uit met UT promovenda Femke Witmans

Hoe ziet je leven eruit wanneer je een beginnende wetenschapper bent? Voor de tiende maal zijn twaalf talentvolle promovendi geselecteerd om verslag te doen van hun dagelijks werk en leven. UT promovenda Femke Witmans is een van hen. Ze doet onderzoek naar nanodraden, veelbelovende bouwstenen voor de quantumcomputer.

Op Facesofscience.nl bloggen tientallen promovendi over hun onderzoek, de wetenschap in het algemeen en hun leven als wetenschapper. De blogs zijn interessant voor iedereen die wil weten hoe wetenschap werkt in de praktijk. Ze geven daarnaast een realistisch beeld aan studenten die moeten beslissen of ze in de wetenschap verder willen, en voor leerlingen uit 5 en 6 vwo die voor een studiekeuze staan.

Femke Witmans

Femke, promovenda bij de vakgroepen Nano Electronics en Interfaces and Collerated Electron Systems is een van hen. Ze onderzoekt veelbelovende bouwstenen voor de quantumcomputer: nanodraden, ongeveer 1000 keer dunner dan een mensenhaar. Quantumcomputers zijn volop in ontwikkeling en beloven een revolutie. In principe kunnen ze problemen oplossen die met huidige computers niet op te lossen zijn, of het duurt duizenden jaren.

Over de Faces of Science

Faces of Science is een netwerk van promovendi uit verschillende vakgebieden die aan de hand van blogs, video’s, artikelen, lezingen en optredens in de media de wetenschap een jong gezicht geven. De promovendi worden voorgedragen door leden van de KNAW, leden en alumni van De Jonge Akademie en NEMO Kennislink. Faces of Science is een project van de KNAW, De Jonge Akademie en NEMO Kennislink, gefinancierd door Stichting Lira. Sinds de oprichting in 2013 hebben 114 promovendi als Faces of Science verteld over hun onderzoek en hun leven als wetenschapper aan studenten, scholieren, journalisten en andere groepen in de maatschappij.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)