UTMESA+MESA+NieuwsNederlands consortium investeert €3,5 miljoen in LioniX International

Nederlands consortium investeert €3,5 miljoen in LioniX International

Een Nederlands consortium onder leiding van Invest-NL en FORWARD.one, en verder bestaand uit Universiteit Twente Holding, Oost NL en PhotonDelta, investeert €3,5 miljoen in de groei ambities van LioniX International, de vanuit Enschede actieve, wereldwijd leidende speler in ‘customized microsystem solutions’. Het consortium ziet de investering in LioniX International als uiting van het breed gedeelde commitment om het Nederlandse Deep Tech ecosysteem verder te versterken, met ChipTech Twente in het bijzonder.

LioniX International loopt voorop bij het ontwerpen en produceren van baanbrekende op maat gemaakte microsystemen, fotonica, detectie en micro-elektromechanische systemen (MEMS). Het bedrijf heeft een toonaangevend geïntegreerd fotonica-technologieplatform (TriPleX®) ontwikkeld dat de ontwikkeling van toepassingen mogelijk maakt, variërend van AR/VR, (bio)sensing en telecom tot fotonische kwantumcomputing. Deze geavanceerde oplossingen zijn van cruciaal belang voor technologische doorontwikkeling ten behoeve van een reeks industrieën, waaronder de gezondheidszorg, lucht- en ruimtevaart, defensie en telecommunicatie.

Als een verticaal geïntegreerde hoofdrolspeler binnen het Nederlandse Deep Tech ecosysteem biedt het bedrijf volledige module-ontwikkeling en -productie voor zijn OEM-klanten met diensten zoals microfabricage, verpakking en assemblage, prototyping, testen en karakterisering, en technisch ontwerp. Deze module-ontwikkeling is gebaseerd op een uitgebreide bibliotheek bestaande uit gevalideerde bouwstenen waarmee op maat gemaakte modules worden gebouwd.

"We zijn zeer verheugd om deze investering in LioniX International samen met deze vooraanstaande Nederlandse aandeelhouders aan te kondigen", aldus Arne Leinse, CEO van LioniX International. "Deze groep investeerders maakt verdere groei voor LioniX International naar de toekomst mogelijk. We zijn verheugd om door te gaan met het ontwikkelen en leveren van geavanceerde microsysteemoplossingen aan onze huidige en nieuwe klanten over de hele wereld."

“Deze investering is een uitdagende stap voorwaarts voor zowel LioniX International als de Nederlandse tech-industrie als geheel. Het past perfect bij de ambities van ons Deep Tech Fonds dat beoogt te investeren in kennisintensieve start- en scale-ups die de potentie hebben om innovatie in Nederland naar een hoger niveau te tillen”, aldus Leo Holwerda, directeur Capital bij Invest-NL.

Paul Pruijmboom, General Partner bij FORWARD.one, stelt: "LioniX heeft een technologie ontwikkeld die toonaangevend is op het gebied van fotonica met tal van potentiële toepassingen. Als hoogwaardig Nederlands Deep Tech bedrijf is LioniX een voorbeeld van het innovatieve potentieel van Nederland, en we zijn verheugd deel uit te maken van het toekomstige succes van het bedrijf."

Chimwemwe de Gaay Fortman, directeur Capital van Oost NL: "Met deze investering versterken we onze positie in chiptechnologie in Oost-Nederland en bouwen we aan een sterk Nederlands fotonicacluster met wereldwijde impact. Ook draagt het verder bij aan een onafhankelijk Europa."

Ellen Velthuis, CFO bij University of Twente Holding, geeft aan: "Deze investering betekent een verdere versteviging van het technologisch ecosysteem in Twente, en zal bijdragen aan Twente als één van de belangrijkste fotonica- en kwantumtechnologie-hubs in Europa. We zijn erg verheugd over deze gezamenlijke investering die niet alleen LioniX verder helpt, maar ook de hele Nederlandse technologische sector.”

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Invest-NL hebben eerder in 2022 hun Deep Tech Fonds (DTF) gelanceerd. Het DTF wil investeren in bedrijven met innovatieve, complexe technologieën zoals LioniX. Deze investeringen zijn cruciaal voor de toekomst van de Nederlandse economie en dragen meer specifiek bij aan het streven om kennis en innovatie binnen Nederland en de Europese Unie te versterken. In een zeer competitieve wereldmarkt is het belangrijker dan ooit om een sterk en toonaangevend Deep Tech ecosysteem op te bouwen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)